تعاونیهای تولیدی محور برنامه های توسعه ای بخش تعاون هستند/ایجاد تحول در نظام مدیریتی و ساختاری بخش تعاون یک ضرورت است/تکمیل زنجیره تعاون در دستورکار
تعاونیهای تولیدی محور برنامه های توسعه ای بخش تعاون هستند/ایجاد تحول در نظام مدیریتی و ساختاری بخش تعاون یک ضرورت است/تکمیل زنجیره تعاون در دستورکار

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد و واحد های تولیدی تعاونی سازه فولاد هرمس،؛ تولید را هویت و مبنای تحول و تعالی اقتصادهای رو به تعالی و توسعه ای برشمرد و گفت: احراز و احصاء ظرفیت های تولیدی بخش تعاون با رویکرد ایجاد تحول در چرخه اقتصاد تعاونی یک ضرورت و در دستوکار معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه است.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، حامد ویس کرمی “معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به همراه مدیران کل ستادی، فاضل همامی “مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونیهای آهن و فولاد” ، ولی پور “مدیرعامل شهرک صنعتی شمس آباد” و احمد همامی “مدیر عامل تعاونی سازه فولاد هرمس”، از خطوط تولید تعاونی سازه فولاد هرمس و دیگر  واحدهای تولیدی این شهرک بازدید به عمل آورد.

در این بازدید ضمن آشنایی با قابلیت ها و ظرفیت ها و توانمندیهای خاص این تعاونی در ایجاد و راه اندازی و تولید فنر خودروهای سنگین، شمش، میلگرد، ورق، تسمه و بلبرینگ از نزدیک، مهترین چالش ها و مسائل و مشکلات مطروحه از ناحیه تولیدکنندگان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این نشست، مدیرعامل شهرک صنعتی شمس آباد ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت و قابلیت ها و ظرفیت های این شهرک در امکان جلب و جذب نیروی متقاضی کار، اظهار داشت: بحمدالله به موجب زیرساخت و ظرفیت ایجاد شده، امروز فقط یک شرکت و خط تولید بنابر نیاز اعلام نیازمند جذب بالغ بر ۱۰۰۰ نفر نیروی کار است.

وی ادامه داد: در شرایطی که اقتصاد ایران به شدت و به دلایل مختلف با چالش های جدی مواجه است که طبعاً بنگاه ها و واحدهای تولیدی در پیشانی و خط مقدم این آسیب ها هستند، تلاش برای بقا و حیات و فعالیت پایدار واحدهای تولیدی جدای از اینکه یک رسالت و تعهد شرعی و عرفی بر عهده صاحبان کسب و کارها و مسئولان و مدیران تصمیم گیر و جرایی است، مستلزم یک همبستگی و اهتمام جمعی و جدی و تلاش مضائف و حداکثر است.

 

در شهرک صنعتی شمس آباد با مشکل خدمات آموزشی، تفریحی و ورزشی و اسکان نیروهای شاغل مواجه هستیم

ولی پور خاطرنشان کرد: از آنجا که با توجه به هزینه های سرسام آور و سربار تولید، جامعه تولیدی و صنعتی کشور با کم و کاست و نقصان های جدی مواجه هستند، برماست که با اتخاذ سیاست ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی حدالمقدور ضمن همراهی با دولت، اسباب لازم تا کاهش حداکثری هزینه های تولید ضمن افزایش روحیه و توان مشارکتی جامعه کارگری و کارمندی را ارتقاء ببخشیم.

وی افزود: بدین سبب، اجرای طرح مسکن جوار صنعت که بابت آن زمین مورد نیاز تأمین و مهیای ساخت و ساز با حداقل قیمت و کیفیت مطلوب جامعه کارگری شاغل در شهرک صنعتی است انجام شده، متأسفانه به جهت اخذ مجوز و موافقت های اصولی و اجرایی تا ساخت ساز دچار مشکل هستیم و در این خصوص وزارت صمت مساعدت لازم را ندارد.

با توجه به اینکه احداث واحدهای مسکونی مورد نیاز جامعه کارگری که از اقصی نقاط تهران تا حضور در محل کار با تقبل و تحمل مخاطرات و هزینه های بالا، جزء اولویت ها و ضروریات اساسی این شهرک در پرداختن به تأمین نیاز جامعه کارگری است، به عنوان اصلی ترین و اولین درخواست، مدنظر قرارگرفته و چهت گذر از این مشکل رهنمود و نقطه نظرات خود را ارائه و تمهیدات لازم را پیش بینی بفرمایید.

وی تصریح کرد: نکته یا مورد دوم، موضوع احداث و یا تأسیس و فعالسازی مرکز آموزش فنی – حرفه ای و یا مرکز آموزش علمی – کاربردی جوار صنعت هست. اکثر نیروهای شاغل در شهرک های صنعتی به جهت فعالیت فنی و تخصصی و رشد روزافزون تکنیک و دانش فنی در این حوزه، نیازمند آموزش ضمن خدمت و ارتقاء و افزایش سطح دانش و مهارت و تحصیلات مربوط هستند.

مدیرعامل شهرک صنعتی شمس آباد دادمه داد: در خصوص ایجاد مراکز آموزشی هم زمین لازم تهیه و پیش بینی شده است. فقط انتظار از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  حسب ارتباط با مجموعه های آموزش فوق الذکر مساعدت حداکثری و تسهیل موافقت ها و مجوز های مربوط به احداث و صدور مجوز ایجاد و فعالسازی مراکز آموزشی مربوط است.

وی تأکید کرد: البته در حوزه سلامت جسمی و روانی جمعیت شاغل در این شهرک، با توجه به اینکه تقریباً اکثر شرکت ها و کارگاه های تولیدی دارای تیم های ورزشی فعال در حوزه های مختلف ورزشی اعم از کشتی، ورزشهای هوازی و رزمی، فوتبال و فوتسال و والیبال هستند، لزوماً با تهیه زمین و تلاش در جهت اخذ مجوزهای لازم تا احداث ورزشگاه چندمنظوره سالنی و سرباز مربوط به رشته های مختلف ورزشی، سعی شده است این نیاز را هم رفع کند که متأسفانه هنوز توفیق صد در صدی حاصل نشده  است.

صنعتگران و جامعه تولیدی کشور مهیای حضور رقابتی در سطوح عالی و جهانی هستند/ حمایت های قانونی و دولتی از تولید اعمال گردد

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونیهای آهن و فولاد در ادامه این نشست ضمن خوش آمد گویی به معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در حوزه تولید علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت و به روزرسانی میکانیزم تولید و پیش بینی و بکارگیری الزامات تشویقی و ترغیبی و حمایت تسهیلاتی و قانونی از این بخش اقتصادی، متأسفانه در مقام اجرا عملاً شاهد توفیقی نیستیم و دستاوردی حاصل نمی شود.

وی تصیریح کرد: بسیاری از صنعتگران ایرانی بجهت هوش سرشار و قابلیت ها و توانمندیهای علمی، تخصصی و تجربی جدای از اختراعات و کشفیات ذاتی و بومی و ملی، ظرفیت و امکان مهندسی معکوس بسیاری از دستاوردها و دانش های فنی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری را دارند، اما چون سیستم و ساختار هدفمند و پایداری در حمایت از این قشر شکل نگرفته و عملاً فعال نیست، اکثر اقدامات در این حوزه با بن بست مواجه شده و به نتیجه ختم نمی شود.

وی افزود: انتقال دانش فنی در زمینه تولید فنر خودروهای سنگین، تولید بلبرینگ مورد نیاز کارخانه های خودروسازی و دیگر حرف و صنایع، تولیدات آهنی و فولادی، و دیگر دستگاه و تجهیزات و دانش فنی مورد  استفاده و بهره برداری در کارگاه ها و شرکت ها و کارخانه های شهرک صنعتی شمس آباد اعم از نرم افزاری و سخت افزاری در صورت حمایت و پوشش سرمایه ای و تسیهلاتی و مجوزهای قانونی به سادگی و با اتکاء به دانش و هوش و توانمندیهای جامعه مهندسین و نیرهای متخصص و با تجربه شاغل در شهرک دست یافتنی و امکان پذیر است.

فاضل همامی با اشاره به اینکه تحقق این مهم به معنی و مفهوم دمیدن حانی دوباره به پیکر نیمه جان تولید کشور است، خاطرنشان کرد: در حوزه آهن و فولاد خوشبختانه به واسطه اتکاء به جمعیت جوان با استعداد و دارای انگیزه توفیقات چشم گیری حاصل شده است که در آتیه آثار آن در صنعت ایران مشهود و قابل رصد خواهد بود. چرا که جدای از بومی سازی بسیاری از تکنیک ها و دانش های فنی در این زمینه، موفق به تولید محصولات کیفی و رقابتی شده ایم که نه تنها از خروج ارز جلوگیری می کند بلکه برای کشور ارزآوری نیز خواهد داشت.

 

می توانیم با مهندسی معکوس، از خروج ارز جلوگیری کنیم/تولیدات داخلی قابلیت عرضه در بازارهای خارجی را دارد/ ابزارهای تشویقی و حمایتی فعال گردد

در ادامه این نشست، مدیرعامل تعاونی سازه فولاد هرمس با اشاره به ایجاد خط تولید فنر خودروهای سنگین با قیمت و کیفیت رقابتی و صادراتی، مشارکت دولت بجهت اتخاذ سیاست های راهبری و عملیاتی و برنامه محور در حمایت از تولیدکنندگان نیل به کاهش حداکثری قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر، حمایت سازماندهی شده و تسهیلاتی نیل به حضور رقابتی در بازارهای جهانی را یک الزام جدی در این مقطع زمانی برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به مهندسی معکوس بلبرینگ و بومی سازی این صنعت در کشور، اظهار داشت: در صورتی که جامعه علمی و تولیدکننده کشور مطمئن به حمایت های عالیه منجر به تولید و عرضه هدفمند تا تثبیت موقعیت در بازارهای داخلی و خارجی باشند، مطمئن باشید کمتر کشوری ظرفیت و توان رقابت با دانش آموختگان و صنعتگران و متخصصان ایران را خواهند داشت.

احمد همامی با اشاره به کاهش تولید هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی تولید هربلبرینگ تا ۴۰ میلیون تومان در قیاس با مشابه خارجی (چینی) و با اتکاء به  متخصصین و تولیدکنندگان داخلی، افزود: بومی سازی دانش فنی با هدف جلوگیری از خروج ارز اتفاقی است که در ین مقطع زمانی گره گشای بخش اعظم موانع و مشکلات جامعه تولید ناشی از اعمال سیاست های تحریمی ناجوانمردانه دول غرب علیه ایران است.

وی فعالسازی خط توید جدید به متراژ ۵۰ هزار متر مربع در منطقه نی ریز قم را با هدف توسعه خط تولید به تناسب ظرفیت و قابلیت های ایجاد شده، از برنامه های در دستورکار تعاونی ماه هرمس آریا برشمرد و تصریح کرد: به منظور ایجاد وفعالسازی خط تولید نی ریز با هدف انجام عملیات ذوبی در حوزه آهن و فولاد تا تولید و تحویل انواع محصولات با کیفیت رقابتی و صادراتی، نیازمند حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان بودیم که از این میزان به جهت تعلل سیستم بانکی و بلاتکلیفی ناشی از این حیث و الزام بر ایجاد زیرساخت ها، تا به امروز از محل فعالیت تعاونی هرمس آریا ۲۰۰ میلیارد تومان تأمین و در پروژه هزینه شده است.

وی تأکید کرد: به جهت محدودیت منابع نقدی و عدم دسترسی به منابع مالی و سرمایه ای مختص تولید، در صورتی که الباقی اعتبار لازم به موقع تأمین و در پروژه تزریق نشود، با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود و این در حالی است که انتظار از بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل در بخش تعاون، حمایت تسهیلاتی در از این خط تولید تا رسیدن به مرحله بهره برداری حتی در قالب مشارکت است.

وی ادامه داد: در صورتیکه بانک توسعه تعاون با تخصیص و پرداخت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب مشارکت یا دیگر انواع تسهیلات بتواند تعاونی سازه فولاد هرمس را پوشش دهد، امکان تولید و صادرات بالغ بر ۱۲ هزار تن معادل حدوداً ۵۰ درصد حجم صادراتی فنر خودروهای سنگین به بازارهای جهانی فراهم خواهد بود.

مدیرعامل تعاونی سازه فولاد هرمس تصریح کرد: سرمایه گذاری بانک توسعه تعاون در این پروژه از این حیث قابل تضمین و توچیه است که، سرمایه گذاری بانک توسعه تعاون در این پروژه قابل تضمین و تعهد با دوره بازگشت مشخص و معین است. بازدهی خط تولید نی ریز تعاونی سازه فولاد هرمس از سال دوم به میزان حداقل شش میلیون دلار در سال قطعی و قابل تضمین است.

وی بکارگیری و اشتغال کارجویان و نیروهای کار تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی و سازمان زندان ها در مجموعه سازه فولاد هرمس را یکی دیگر از رویکردها این تعاونی در گذر از مصائب و مشکلات و بزه های اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: هدف این تعاونی، تعالی و توسعه تولیدات صنعتی کشور مبتنی و متکی بر دانش و تخصص بومی حدالمقدور و با مشارکت آحاد جمعیتی کشور با اولویت اقشار و خانوارهای کم بضاعت و کم برخوردار است.تشریح خط تولید

کارگران در خط مقدم عرصه تولید هستند/ تکمیل زنجیره تعاون و طراحی زنجیره ارزش تعاونی ها، سیاست راهبردی معاونت تعاون است/ احیاء و بازمعرفی تعاونی ها یک تکلیف است

در ادامه این نشست، حامد ویس کرمی “معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی”، ضمن تبریک روز و هفته کارگر به جامعه کارگری که همواره در خط مقدم عرصه تولید به رغم مشغات و مشکلات عدیده حضور دارند، اظهار داشت: حضور بی ادعا و پرتلاش جامعه کارگری ناشی از روحیه همگرایی، همبستگی و اهتمام و اتحاد جمعی در به نتیجه رساندن هدفی واحد همواره مورد توجه ارکان مختلف مدیریت کشور و ستودنی و قابل ستایش است.

وی ادامه داد: در بخش تعاون چه بسیار اقدامات و فعالیت های مسمر ثمر و توفیقات عالیه که حاصل شد اما به جهت عدم اطلاع رسانه ای و خروجی ضعیف رسانه ای و تبلیغاتی نمود بیرونی و جمعی پیدا نکرد و در مقابل اندک مشکلات و ضعف هایی هم بوده که به سرعت رسانه ای شده و بازتاب منفی داشته و منجر به برداشت های نادرست از مقوله تعاون و فرآیند فعالیتی تعاونی ها شده است.

وی با اشاره به اینکه گذر از چالش ها و مشکلات دامنگیر بخش تعاون، مستلزم همکاری دو جانبه بدنه دولتی و غیردولتی بخش تعاون است، افزود: حیات رو به توسعه تعاونیهایی نظیر تعاونی سازه فولاد هرمس به عنوان یکی از تعاونیهای پیش رو در صنعت آهن و فولاد و حائز ظرفیت لازم برای ورود مؤثر در بازارهای بین المللی خود مبین وجاهت، نقش افرینی، تأثیرگذاری ناشی از مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی مد نظر و مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی بازشناسی، احیاء و بازآفرینی ظرفیت ها و قابلیت های تعاونی ها با اتکاء به تمهیدات و سیاست های حمایتی، تشویقی و ترغیبی مستتر و مورد تأکید در قانون تعاون با الویت تعاونیهای تولیدی و صادراتی را مهمترین رئوس و وظایف در دستورکار معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شمرد و تأکید کرد: تکمیل زنجیره تعاون و نیز طراحی  زنجیره ارزش در تعاون موضوع در دستورکار دفاتر ستادی و مدیران بخش است که در صورت تحقق ظرفیت بالقوه ای را در به نتیجه رساندن برنامه های توسعه ای بخش تعاون، در اختیار ما قرار خواهد داد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، برنامه ریزی برای تقویت و توانمندسازی اتحادیه ها و تعاونیهای تولیدی در رأس امور و برنامه ها و مأموریت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است چرا که با به حرکت در آمدن چرخ های تولید، گذر از سد تحریم های خارجی تا ایجاد تکاپو و تحول در نظام و ساختار اقتصاد تعاونی و حتی ملی کار چندان دشوار و محالی نیست.

وی ادامه داد: مشارکت و حضور متولیان و مدیران شاغل در حوزه تولید به منظور تجزیه و تحلیل شرایط موجود، احضاء و ارزیابی کمی و کیفی ظرفیت ها و قابلیت های راکد و فعال، برنامه ریزی جهت بازآفرینی و احیاء و تقویت سازوکارها و ابزارهای حرکتی تا تحقق اهداف و عرضه اندام و حضور رقابتی در عرصه های مختلف مقوله ای است که دولت و بخش غیردولتی اعم از تعاونی و غیرتعاونی توأمان و دوشادوش با هم باید در آن ایفای نقش کرده و تبادل اطلاعات و ظرفیت و مشارکت داشته باشند.

ویس کرمی در این نشست ضمن تأکید بر طراحی و فعالسازی یک اکوسیستم یا سامانه جامع و کاربردی مدیریت کسب و کار با هدف ارزیابی آنی و در لحظه عملکرد، آمار و اطلاعات، ظرفیت ها و قابلیت ها و حتی دریافت اطلاعات محصولات و خدمات شرکت های تعاونی بلحاظ کیفی و کمی تا تکمیل زنجیره ارزش تعاون برای حضور و ورود رقابتی در بازارهای اقتصاد داخلی و خارجی، تصریح کرد: هرگونه برنامه ریزی و مدیریت امور توأم با نظارت های عالیه و جزئی در بخش تعاون مستلزم دسترسی به آمار و اطلاعات و اشراف کامل بر شاخص ها و وضعیت تعاونیهاست. ولذا بدین سبب علاقه مند به مشارکت کلیه مجموعه های دخیل در ایجاد و فعالسازی سیستم مدیریتی در این سطح هستیم.

کارگران موتور محرکه تولید هستند

بانک توسعه تعاون در ایجاد و فعالسازی زیرساخت های تولید مشارکت کند

وی با اشاره به اینکه در شرایط امروز اقتصاد ایران به منظور پایداری و خودبازآفرینی تا حضور مؤثر و رقابتی تعاونی ها لزوماً حمایت های تسهیلاتی و سیستمی یک الزام غیرقابل کتمان و ضروری است، گفت: اینکه تعاونی سازه فولاد هرمس در زمینی بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع اقدام به احداث و تأسیس و فعالسازی خط تولید از مرحله ذوب تا تحویل محصولات متنوع فنر و بلبرینگ و آهن و میلگرد و … کند، طبعاً متحمل هزینه های سنگین مالی و سرمایه مضاف بر الزام بر اخذ مجوزهای مربوطه است. ولذا مشارکت و مساعدت بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل در بخش تعاون یک صرورت هست که انشاءالله محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تولید و نقش تعاونیهای تولیدی در مناسبات اقتصاد تعاونی، انتظار بر این است که بدون فوت وقت و در هفته آتی مدیران ستادی جلسه ای با حضور اتحادیه ها و تعاونیهای تولیدی تشکیل و از نزدیک نسبت به احصاء چالش ها و مشکلات و ذغدغه های تعاونیهای تولید بپردازیم.

وی ادامه داد: هم اندیشی و متوازن سازی نقطه نظرات و رویکردها تا برنامه ریزی و اجرای سیاست ها و برنامه های پیش بینی شده در اتفاق باهم و یکپارچه، انتظار و اقدام این معاونت در پرداختن به مقوله تعاون و غنای فعالیت های تعاونی با مشارکت مدیران و نیروهای شاغل در این حوزه است. طبعاً بازآفرینی ابزارهای قانونی در حمایت از تعاونیها نیازمند دریافت نقطه نظرات، احراز و احصاء مشکلات و موانع حتی دغدغه های معمول برای تقویت ابزارها و مفاد قانونی ملزم به اجرا در تمامی سطوح است که تنها در هم اندیشی جمعی قابل تحقق خواهد بود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون،؛ کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: و اما در خصوص دغدعه های شاغلین در شهرک صنعتی شمس آباد، بدیهی است که اجرای طرح مسکن جوار صنعت امری واجب و ضروری است. چرا که با اجرای طرح اسکان نیروهای شاغل در شهرک های صنعتی در جوار شهرک از بسیاری از مشکلات و معضلات و مخاطرات احتمالی  اجتماعی، فرهنگی، تردد های غیرضرور توأم با هزینه های زمانی و مالی و … جلوگیری می کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه اجرایی کردن این طرح حتماً در دستورکار خواهد بود، افزود: مدیریت شهرک صنعتی شمس آباد حسب تمهیدات و تدابیر در دستورکار و به منظور ایجاد و احداث مراکز آموزشی فنی – حرفه ای، باشگاه و محیط ورزشی، و نیز مرکز سلامت و احداث واحدهای مسکونی ویژه کارگران و نیروهای شاغل در شهرک طی نامه ای درخواست های خود را منعکس و پیگیرامور مربوط باشند.

ویس کردمی ساختار تعاونی را مطلوب ترین شکل عملیاتی کردن پروژه های احداث واحدهای مسکونی، محیطی فرهنگی – ورزشی و مراکز آموزشی برشمرد و  تصریح کرد: در این خصوص دو شیوه عملکردی می تواند اتخاذ و در دستورکار قرار گیرد. نخست اینکه از ظرفیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق این مهم استفاده کنیم و به عبارتی دولت متولی این جریان باشد و شهرک صنعتی طی قراردادی مصرف کننده باشد و بهره بردار، دوم اینکه شهرک صنعتی به واسطه مساعدت و حمایت هایی که از ناحیه دولت فراهم و اعمال می شود سرمایه گذار و مجری ایجاد و احداث مرکز آموزشی، واحدهای مسکونی و مجموعه ورزشی جوار صنعت باشد و برخوردار از امتیازات آن. که البته شخصاً موافق شیوه دوم و در قالب تعاونی هستم.

این گزارش اضافه می کند؛ معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با حضور در جمع کارگران و نیروهای شاغل در خط تولید سازه فولاد هرمس و به منظور تجلیل از جامعه کارگری، به مناسبت همزمانی این بازدید با هفته کارگر از کارگران تجلیل و از تلاش های بی ادعا و مادام ایشان در حوزه تولید به رقم مشکلات عدیده تقدیر کردند.

انتهای پیام/