شائبه حضور رئیس انجمن نظارت در انتخابات رفع شد/ عبدالله بهرامی انصراف داد/ اعمال نظارت عالیه مطالبه جامعه تعاونگر است
شائبه حضور رئیس انجمن نظارت در انتخابات رفع شد/ عبدالله بهرامی انصراف داد/ اعمال نظارت عالیه مطالبه جامعه تعاونگر است

بحث برگزاری انتخابات اتاق تعاون ایران در حالی به بحث داغ و پرحاشیه این روزهای بخش تعاون بدل شده است که در خصوص نحوه و فرآیند انتشار آگهی، ثبت نام، صحت سنجی مدارک و مستندات و بررسی صلاحیت افراد کاندید تا برگزاری مجمع و انتخابات شبهات و ابهامات قابل توجهی مطرح است که لازمه گذر از این چالش ها ورود و دقت نظر دستگاه ها و نهادهای نظارتی به موجب مطالبه اهالی تعاون است.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، موضوع برگزاری مجمع اتاق تعاون ایران و انتخابات هیأت رئیسه این نهاد و پارلمان مردمی بخش تعاون در حالی به بحث داغ و روز اهالی بخش تعاون بدل شده است که اما و اگرهای زیادی پیرامون عملکرد هیأت رئیسه فعلی مطرح است.

این گزارش حاکی است، بسیاری از چهره های مطرح و صاحب نام و شناخته شده بخش تعاون همچون دکتر عظیمی (مدیرعامل اسبق بانک توسعه تعاون و دبیرکل سابق اتاق تعاون ایران)، اسماعیل خلیل زاده (نایب رئیس فعلی اتاق تعاون ایران)، جلیلیان (عضو هیأت مدیره اتاق تعاون ایران) و ….، از کاندیداتوری برای هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران در این دوره امتناع ورزیده و دور نشسته اند که این عدم حضور و مشارکت نمی تواند خالی از پیام باشد.

نکته دیگر، زمان و فرآیند انتشار آگهی برگزاری مجمع و انتخابات هیأت رئیسه است که بنابر آگهی منتشره از زمان انتشار آگهی تا اتمام دوره ثبت نام، کاندیداهای هیأت رئیسه پنج روز تقویمی زمان در اختیار داشتند تا تمام مقدمات ثبت نام اعم از اخذ گواهی عدم سوء پیشینه، اخذ معرفی نامه به همراه صورتجلسه هیأت مدیره تعاونی، مدارک هویتی و تحصیلی و تهیه و تکمیل فرم کاندیداتوری و … را فراهم آورده و تحویل واحد اداری اتاق تعاون ایران نمایند.

از سویی شبهه ای که در خصوص چرایی تعیین زمان برگزاری مجمع همزمان با برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و انتشار آگهی مصادف با تعطیلات رسمی مصادف با یوم الله بهمن و تکلیف بر ذمه آحاد انقلابی و ولایتمدار از یک سو، و چگونگی و محاسبه پنج روز تقویمی پس از انتشار آگهی ملزم به ثبت نام از کاندیداها، اذهان تعاونگران را درگیر کرده است. چرا که با توجه به انتشار آگهی در روزنامه رسمی به مورخ بیست و یکم بهمن ماه ۱۴۰۲، مشخص نیست که آیا روز انتشار روزنامه بلحاظ قانونی جزء پنج روز تقویمی و ایام ثبت نام محسوب می شود یا اینکه ثبت نام از روز بیست و دوم بهمن ماه موضوعیت پیدا می کند؟!

چرا که اگر روز انتشار آگهی یعنی ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ جزء پنج روز تقویمی مهلت ثبت نام لحاظ گردد، طبعا کلیه ثبت نامیهای روز ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ روز پنجشنبه می بایست قانونا از جمع کاندیداهای ثبت نامی حذف شده و امکان حضور در انتخابات به عنوان کاندیدای هیأت رئیسه را نخواهند داشت. ولیکن اگر روز انتشار آگهی جزء ایام تکلیفی و مهلت ثبت نام محاسبه نشود، طبعا ثبت نامیهای روز شنبه یعنی بیست و یکم بهمن ماه می بایست از لیست کاندیدهای این دوره از انتخابات هیأت رئیسه حذف شوند.

 

مجمع 1404

لازم به ذکر است: موضوع برقراری مساوات و عدالت در بحث برگزاری انتخابات هیأت رئیسه از آن حیث مورد توجه و تأمل است که، برخی نیروهای مؤظف اتاق تعاون ایران و متصدی امور با اختیارات ویژه در حالی کاندید انتخابات هستند که در مقایسه با دیگر کاندیدهای انتخابات هیأت رئیسه دست بالا داشته و به فراخور اختیارات و دسترسی به امکانات و اموال اتاق تعاون ایران از زمان و ظرفیت نامحدودی تا تثبیت موقعیت و رایزنی برای جلب و جذب اقبال حداکثری اعضای مجمع اتاق تعاون ایران برخوردار بوده اند در حالیکه که قریب به اکثریت کاندیداها مجموعا حتی یک هفته هم برای ارتباط گیری و تبلیغات و چانه زنی و جلب مشارکت و جذب موافقت دیگر اعضای مجمع و آراء زمان در اختیار ندارند.

علی رغم انتشار آگهی در تاریخ فوق الذکر و اتمام دوره ثبت نام در روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ تا به امروز هنوز لیست قطعی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اعلام نشده است.

نکته قابل تأمل و تعجب اینکه؛ تعدادی از هیأت رئیسه فعلی اتاق تعاون ایران و یک نفر از اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ها و تعاونی ها، در این دوره از انتخابات نیز کاندید انتخابات هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران هستند. و این در حالی است که دو نفر از کارمندان حقوق بگیر و شاغل در اتاق تعاون ایران عضو ناظر و صاحب رأی انجمن نظارت بر انتخابات ضمن حفظ سمت به سازمانی به عنوان مدیر امور استخدامی و اداری و مسئول روابط عمومی و دیگری معاونت امور اتحادیه ها و استان های اتاق است که طبعاً متأثر و تابع نظر هیأت رئیسه فعلی خواهند بود.

بماند که رئیس انجمن نظارت بر انتخابات تعاونی ها و اتحادیه ها که خود نیز رأساً کاندید انتخابات هیأت رئیسه اتاق بود حسب درک شرایط و حتماً به منظور جلوگیری از شائبه های احتمالی با اعلام انصراف از کاندیداتوری هیأت رئیسه، خود را از این قاعده مستثنی کرد.

گفتنی است: در بحث کاندیداتوری برخی نیروهای مؤظف و شاغل در اتاق تعاون ایران نیز، یکی از اعضای هیأت رئیسه فعلی که با حفظ سمت، مسئولیت معاونت امور پشتیبانی و اهم فعالیت های اجرایی اتاق را عهده دار است، در این دوره نیز کاندید انتخابات پیش روست در حالی که با توجه به اختیارات قانونی و عرفی، طبعاً در مقایسه با دیگر کاندیداهایی که هیچگونه ارتباط و وابستگی تا برخورداری از ظرفیت ها و قابلیت های حمایتی اتاق بهره مند نیستند به مراتب از نظر تبلیغات و جلب حمایت و اقبال عمومی جلوتر از باقی کاندیداها و در شرایطی به شدت نابرابر دست بالاتر را دارد که این عین نقض عدالت و مساوات و عدول از اصول تعاون در انتخابات این دوره هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران است.

موضوع دیگر ابهام در خصوص چرایی عدم اطلاع رسانی به هنگام و اصولی بحث برگزاری مجمع اتاق تعاون ایران و انتخابات پیش روست. چرا که علی رغم انتشار آگهی برگزاری مجمع در روزنامه ها یکثیر الانتشار به تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱ تا به امروز هنوز هیچگونه اطلاع رسانی و درچ آگهی بر روی سامانه اطلاع رسانی روابط عمومی اتاق تعاون ایران اتفاق نیافتاده است. و اگر هم لیستی منتشر و در اختیار جامعه تعاون است، بشکل کاملاً روایی و از طریق خود اظهاری افراد و اشخاص کاندید حاصل شده تا شاید التیامی باشد و بابی برای امکان برقراری ارتباط با دیگر اعضای انجمن به امید رقابتی سلام و در خور شأن بخش تعاون.

موضوع بررسی صلاحیت افراد کاندید انتخابات هیأت رئیسه که در دستورکار انجمن نظارت بر انتخابات تعاونی ها و اتاق های تعاون است، همچنان خروجی نداشته و به نظر می رسد در این خصوص به نتیجه نرسیده اند. چرا که هیچگونه لیستی دال بر لیست نهایی افراد حائز صلاحیت جهت حضور رقابتی در انتخابات پیش رو هنوز از مبادی رسمی منتشر و در اختیار کاربران قرار نگرفته است.

از نکات بسیار حائز تأمل در بحث برگزاری این دوره مجمع اتاق تعاون ایران و انتخابات پیش رو، اینکه؛ چهره های نام آشنا و صاحب نظر در این حوزه برخلاف انتظار جامعه تعاون یا از ابتدا با توجه به بررسی و پایش شرایط حاکم بر بخش و سابقه فعالیت پر فراز و نشیب اتاق تعاون ایران طی دوایر اخیر، کاندید نشدند و یا اینکه بعد از اعلام کاندیداتوری تا پیش از نشست اعضای انجمن نظارت و تأیید قطعی صلاحیت کاندیداها اعلام انصراف کردند که از آن جمله می توان به عدم کاندیداتوری دکتر ماشاءالله عظیمی، آقای اسماعیل خلیل زاده و …، و یا انصراف آقایان ایلخان جلیلیان و عبدالله بهرامی اشاره کرد.

از سویی به نظر می رسد، شرایط فعلی شاید زمان مغتنم و فرصت در خوری برای ظهور و ورود چهره های جوان و دارای انگیزه و معتتقد به امر تعاون تا تصدی بر امور و اصلاح انحرافات صورت گرفته طی سنوات متمادی ناشی از یکنواختی و تصدی دوره ای افراد در این حوزه باشد.

با توجه به اینکه زمان برگزاری مجمع و انتخابات روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ می باشد، و اینکه هنوز لیست قطعی کاندیدهای تأیید صلاحیت شده منتشر نشده است، بدیهی است زمان برای افراد کاندید انتخابات هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران که بلحاظ دسترسی به بانک اطلاعاتی و ضرورت های ارتباطی و تماس با اعضای مجمع اتاق تعاون ایران (صاحبان رأی) دچار مضیعه و کم و کاست هستند، بسیار محدود بوده و با دغدغه بیشتری اخبار حول مجمع آتی را دنبال می کنند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی