تشکل جلسه هیأت مدیره اتحادیه بین المللی تعاون در ایران/ برگزاری نخستین همایش سراسری اقتصاد تعاونی
تشکل جلسه هیأت مدیره اتحادیه بین المللی تعاون در ایران/ برگزاری نخستین همایش سراسری اقتصاد تعاونی

رئیس اتاق تعاون ایران ضمن تأکید بر اهمیت احیاء و بازمعرفی قابلیت ها و ظرفیت های بخش تعاون ایران، گفت: برگزاری جلسه هیأت مدیره اتحادیه جهانی تعاون برای اولین بار در ایران و برگزاری نخستین همایش سراسری اقتصاد تعاون با حضور رئیس جمهور و هیأت همراه به میزبانی اتاق تعاون ایران پیش مقدمه ای است بر نگاهی نو به موضوع تعاون.

بهمن عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری آدلی نیوز، اظهار داشت: اقتصاد تعاونی به عنوان رکن دوم اقتصاد ملی کشور که از بدو تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران می توانست ملجأ و مبنای تحول اقتصاد ملی مبتنی بر مشارکت جمعی و اهتمام حداکثری فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در هم افزایی باهم تا تحقق اهداف عالی نظام باشد، متأسفانه طی چهل و پنج سال گذشته مورد غفلت سیاستگذاران و تصمیم گیران و متولیان مدیریتی و اجرایی قرار گرفت.

وی بازشناسی، بازآفرینی، احیاء هویت و معرفی قابلیت ها و ظرفیتهای بخش تعاون را از اهم برنامه های اتاق تعاون ایران در راستای عمل به رسالت ذاتی و مأموریت های محوله برشمرد و تأکید کرد: برگزاری نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران با شعار مردمی سازی اقتصاد ایران، و رشد تولید مبتنی بر توسعه تعاون از اهم برنامه های دردستورکار است که طی ایام آتی محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین همایش سراسری اقتصاد تعاونی ایران که با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی (رئیس جمهوری محترم) و هیأت همراه، و نیز مشارکت مسئولان و مدیران اجرایی شاغل در بخش تعاون از سراسر کشور ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه مورخ ۱۹ شهریور در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

رئیس اتاق تعاون ایران همبستگی، مشارکت، هم اندیشی جمعی نیل به تجمیع قابلیت ها و ظرفیت ها تا تحقق هدفی واحد و والا در نظام اجرایی کشور را از اصول و شاخص های مبنایی و محوری تعاون عنوان و تصریح کرد: رویکرد و روش تعاونی، در شرایط امروز کشور و حتی جهان شاید تنها روش نجات بخش اقتصادهای رو به زوال و منسوخ است که می تواند تداعی گر اقتصادی عدالت محور، فراگیر و متعالی باشد.

وی نخستین همایش ملی اقتصاد تعاونی ایران را مقدمه ای بر احیاء و بازشناسان اقتصاد تعاونی برای جلب نظر اندیشمندان، برنامه ریزان و فعالان اقتصادی دانست و گفت: اگر بتوانیم زمینه اعتنا و اعتماد جمعی تصمیم گیران و برنامه ریزان اقتصادی و فعالان در این حوزه را متوجه ارزش ها و اصول تعاونی کنیم، قطعاً در شاهراه توسعه و تعالی اقتصاد ملی ایران تا تحقق اهداف و برنامه ها و سیاست های مغفول مانده قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: اتاق تعاون ایران، اتاق های استانی و اتحادیه های کشور و استانی و تعاونی ها را درگاه ورود و مشارکت عامه مردم در سطوح و لایه های مختلف جمعیتی با هر میزان بضاعت تخصص و تجربه، و سرمایه از هر کیش و نژادی، در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی است. ولذا توجه به رویکرد تعاونی در تغییر رویه مدیریتی و اجرایی کشور، یک فرصت است که نباید از آن غافل شد.

عبداللهی انتخاب ایران برای برگزاری این دوره اجلاس هیأت مدیره جهانی ICA را از دیگر موهبت ها و دستاوردهای اتاق تعاون ایران برشمرد و اظهار داشت: حضور نمایندگانی از سراسر جهان در ایران با هدف هم اندیشی، ارزیابی و تبادل تجارب و دستاوردها در حوزه تعاون از دیگر اتفاقات مبارکی است که به زودی شاهد آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: برگزاری جلسه هیأت مدیره جهانی ICA به میزبانی اتاق تعاون ایران برای نخستین بار و فراهم شدن زمینه ارتباط فعالان در این حوزه باهم، انتقال تجارب و دستاوردها و مشارکت دوسویه و حتی چند سویه تعاونگران ایران با دیگر کشورهای پیشرو در این حوزه، موضوعی است که با هدف ارتقاع سطح کمی و کیفی فعالیت های تعاونی، بازشناسی و معرفی هویت، اصول و ارزش های تعاونی، جلب و جذب نخبگان، سیاستگذاران، برنامه ریزان و مجموعه جامعه دانشگاهی و فعالان اقتصادی و صنعتی و …، در دستورکار است.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: برای نخستین بار جلسه هیأت مدیره اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) روز ۲۶ شهریور ماه در تهران و به میزبانی اتاق تعاون ایران بزگرار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون که خرداد ماه سال گذشته در اسپانیا و شهر سویا برگزار گردید، برای نخستین بار توانستیم صندلی عضویت در هیأت مدیره این اتحادیه را بدست آوریم که این خود معرف ظرفیت بخش تعاون ایران و اقبال جهانی نسبت به ایران در این حوزه است.

وی تصریح کرد: اتحادیه بین المللی تعاون در واقع ملجأ و محل اجماع نمایندگانی از ۱۱۰ کشور جهان است که بالغ بر ۳۰۶ فدراسیون و نهاد و سازمان تعاونی را تحت پوشش دارد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی