رهبر واگنر در سقوط هواپیما جان باخت+فیلم
رهبر واگنر در سقوط هواپیما جان باخت+فیلم

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند یک هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر سقوط کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند یک هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر سقوط کرده و ۱۰ سرنوشین آن کشته شده‌اند.

سازمان هواپیمایی روسیه می‌گوید نام پریگوژین در میان فهرست مسافران هواپیمایی بوده که سقوط کرده است. «دیمیتری آتکین»، بنیان‌گذار گروه واگنر نیز جزو افرادی است که در این حادثه جان باخت.

سقوط جت واگنر

کانال تلگرامی روسیه‌ای که نزدیک به واگنر است نوشته افراد مرتبط با یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر مرگ او و «دیمیتری آتکین» را تأیید کرده‌اند.

 با این حال، منابع خبری دیگری می‌گویند که هواپیمای دیگری که مرتبط با پریگوژین است در مسکو فرود آمده است.

آنچه مشخص است این است که نام پریگوژین در میان سرنشین‌های هواپیمایی ثبت شده که سقوط کرده است، اما هنوز درباره اینکه آیا او جزو جان‌باختگان این حادثه است تردیدهایی مطرح است.

طبق گزارش سازمان موارد اضطراری روسیه هواپیمای سانحه‌دیده در شهر «تور» واقع در شمال غربی مسکو سقوط کرد.

منابع خبری گزارش داده‌اند جسد ۸ نفر در محل سقوط این هواپیما که از خانواده هواپیماهای « امبرائر ئی-جت» بوده پیدا شده است.

رسانه‌های روسیه در حال مطرح کردن فرضیه حمله تروریستی به هواپیمای حامل رهبر پریگوزین هستند. فیلمی از سقوط هواپیما منتشر شده که نشان می‌دهد که هواپیما قبل از سقوط در آسمان آتش گرفته است.

کاخ سفید گفت از گزارش‌ها درباره سقوط هواپیمای پریگوژین و مرگ او مطلع است. کاخ سفید گفته چنانچه این گزارش‌ها تأیید شوند نباید برای کسی مایه تعجب باشد.

پریگوژین فرمانده شرکت نظامی خصوصی واگنر است که تا چندی قبل تحت حمایت کرملین قرار داشت.

او سوم تیرماه سال جاری بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به حمله به مواضع این گروه شورشی را علیه روسیه رهبری کرد که تنها ۲۴ ساعت دوام داشت و با وساطت بلاروس به پایان رسید.

با آنکه پریگوژین از حامیان حمله روسیه به اوکراین بود او به صورت علنی از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه انتقاد کرده بود. او این دو مقام روسیه را عامل کمبودهای ارتش روسیه دانسته بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در روز شورش اقدامات واگنر را خیانت توصیف کرد.

نیروهای گروه واگنر به رهبری پریگوژین کنترل شهر «روستوف-نا-دونو» در کشور روسیه را به دست گرفتند و در حال حرکت به سمت مسکو بودند.

سرانجام «الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس به توافقی با پریگوژین برای پایان دادن به این شورش دست پیدا کرد. شب ۲۴ ژوئیه، نیروهای واگنر عقب‌نشینی را آغاز کردند.

در حال تکمیل…

  • نویسنده : غلامرضا محمدی