جامعه فرهنگی و هنری ایران باید بازآفرینی شود/ تأمین منابع مالی مشکل اصلی جامعه هنری
جامعه فرهنگی و هنری ایران باید بازآفرینی شود/ تأمین منابع مالی مشکل اصلی جامعه هنری

مدیرمسئول مؤسسه تبسم مهر نیکان، عدم دسترسی به منابع مالی فعالان فرهنگی و هنری در سایه خلاء آموزش نیروهای مستعد و جوان و علاقه مند به فعالیت در این حوزه را مشکل جدی جامعه فرهنگی و هنری کشور بر شمرد و گفت: آثار وارداتی به انحرافات فرهنگی کشور دامن میزند.

پرویز نیک پی در گفتگو با پایگاه خبری آدلی نیوز، ضمن تأکید بر احیاء و بازآفرینی قابلیت ها و ظرفیت های جامعه هنری کشور، اظهار داشت: متأسفانه طی چند دهه اخیر در حوزه های فرهنگی و هنری بجهت عدم توجه به شرایط حاکم و تطبیق سازوکارها و ابزارهای مدیریتی و اجرایی با الزامات روز کم و کاستی، و خلاء ها و نقصان جدی مواجه شده ایم طبعاً چاره اندیشی در این مسیر یکی از تکالیف شرعی و عرفی بر ضمه فعالان در این حوزه است.

وی با اشاره به اثرگذاری و نقش آفرینی چهره های شاخص فرهنگی و هنری در اعتلا بخشیدن به جایگاه فرهنگی و هنری کشور، خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از چهره های تأثیرگذار و صاحب سبک جامعه هنری یا در بین ما نیستند و یا به هر دلیلی از کار کناره گیری کرده و عملاً فعالیت ندارند.

وی ادامه داد: مؤسسه فرهنگی هنری تبسم مهر نیکان در راستای عمل به وظایف ذاتی و حرکت بر روی ریل اعتلای فرهنگ و هنر کشور، با برگزاری دوره های آموزشی، ترویجی و تشویقی، کشف و پرورش استعداد های جوان و مستعد انقلابی و متعهد را در دستورکار دارد.

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی هنری تبسم مهر نیکان سرمایه گذاری و حمایت مالی و تبلیغاتی از جامعه هنری را یک اصل در جوامع مختلف برشمرد و تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی و هنری اصولاً فعالیت های پرهزینه با برگشت سرمایه بلند مدت توأم با ریسک است. ولذا در گام نخست این وظیفه دولت و دستگاه های اجرایی مرتبط است که با تخصیص ردیف اعتباری و بودجه های حمایتی و تشویقی و ترغیبی یاری گر این بخش از جامعه باشند.

وی تأکید کرد: البته تولید آثار دارای محتوای ارزشمند و منطبق بر ضوابط و استانداردهای قانونی، در حوزه های فرهنگی و اجتماعی کشور تکلیف فعالان در این صنف و نظارت بر نحوه فعالیت و آثار تولیدی وظیفه دستگاه های ناظر است. لاکن در خصوص بروکراسی و فرآیند تولید و عرضه تولیدات و آثار، به حداقل رساندن، تسهیل و حذف گلوگاه های غیرضرور انتظار به حق جامعه هنری است که امیدواریم محقق گردد.

وی کمبود و عدم دسترسی فعالان جامعه فرهنگی و هنری به منابع مالی در سایه افزایش روزافزون هزینه های تولید، توأم با قوانین دست و پاگیر زائد و غیرضرور را بزرگترین چالش و معضل، در این حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: اکثر آثار فاخر و ارزشی که ریشه در فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دارند، که می توانند معرف و اشاعه دهنده اصالت و ارزش های فرهنگی و تاریخی ایران اسلامی باشند، به دلیل عدم حمایت های مالی به نتیجه نرسیده و روی میزتولیدکنندگان خاک می خورد.

وی افزود: عدم کشف و پرورش نیروهای مستعد و جوان به عنوان نیروهای جایگزین چهره های با تجربه و نامدار، و فاصله گرفتن بسیاری از فعالان در این حوزه از ارزش ها و معیارهای نظام اسلامی ناشی از تبلیغات و سرمایه گذاری کشورهای غربی نیل به ایجاد اختلال و انحراف فرهنگی و هنری، سبب شده است، کشف و پرورش نیروهای جوان و بکارگیری آنها در فعالیت و آثار در دست تولید از اهم تکالیف مدیران شاغل در این حوزه است که باید محقق گردد.

نیک پی ادامه داد: بخش اعظم آثاری که از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شوند، در مغایرت عینی با موازین و فرهنگ این مرز و بوم و اشاعه دهنده و مروج نوعی دگر از فرهنگ است که مورد تأیید خانواده های ایرانی و متناسب با علایق و سلایق جمعی در ایران نیست. و همه اینها به دلیل سیاست های نادرست و اشتباهی است که متولیان امر در بحث تولید آثار ملی و تأمین آثار وارداتی اتخاذ و اجرا می کنند.

وی ایران را یکی از کشورهای دارای سبک و جایگاه در تولید انواع آثار و تولیدات فرهنگی و هنری برشمرد و تأکید کرد: کشور امروز در آستانه تبدیل شدن به یک کشور مصرف کننده در حوزه هنر است که اگر چاره اندیشی نشود تبعات فرهنگی و اجتماعی مخرب و غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت.

وی در انتها مؤسسه فرهنگی هنری تبسم مهر نیکان را یکی از مجموعه های خط شکن در حوزه های کشف و پرورش نیروهای جوان و مستعهد و متعهد به نظام و ملت ایران معرفی و اظهار داشت: این مؤسسه در حال حاضر ضمن برگزاری انواع دوره های آموزشی ویژه علاقه مندان به حرفه های بازیگری، خوانندگی، و دیگر حرف مرتبط با صنعت سینما و تئاتر، رسانه ای و تبلیغاتی، در کنار تولید انواع آثار سینمایی، سریال های تلویزیونی و دیگر برنامه های هنری، متولی برگزاری کنگره بین المللی اربعین و جشنواره شور عشق را در دست انجام دارد.

وی تولید فیلم سریال فاخر رعنا، فیلم سینمایی شهید هادی و جشنواره شور عشق را از تولیدات اولویت دار این مؤسسه عنوان و تصریح کرد: مستندهای داستانی خیالی خاموش، چوپان، بوکه بارانا کرمانشاه، و جشنواره های فیلم کوتاه، اقوام ایرانی، موسیقی، و سمینارهای تخصصی پیرامون معضلات اجتماعی کار، ازدواج، اعتیاد، کودکان کار، بدسرپرست، خانم های سرپرست خانوار، و نیز ایونت های مد و لباس مهرپوشان، حمایت از مشاغل خانگی نیکان، برگزاری کنسرت موسیقی فارغ التحصیلان موسیقی این مؤسسه، و سریال و مستند پیرامون شهدای گم نام، مدافعین حرمین، شهید سلیمانی در حوزه ایثار و مقاومت و شهادت از جمله فعالیت های دردستورکار مجموعه است.

وی ضمن دعوت از علاقه مندان به سرمایه گذاری در فعالیت های فاخر فرهنگی و هنری جهت مشارکت در اجرای برنامه ای و تولید آثار، گفت: مجموعه مؤسسه تبسم مهر نیکان از تمام فعالان صنفی علاقه مند به حضور و مشارکت در برنامه های این مؤسسه دعوت به عمل آورده و جهت همکاری همه جانبه با صدا و سیما تا تولید و تأمین برنامه های منطبق با علایق و سلایق ملی اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی