در اداره کل صمت استان هرمزگان چه خبر است؟
در اداره کل صمت استان هرمزگان چه خبر است؟

به گزارش آدلی نیوز، بنابر اخبار واصله اداره کل صمت استان هرمزگان به دلایل مبهم، ضمن دخالت در امور مدیریتی و اجرایی شرکت بین المللی استان هرمزگان، از هرگونه امتیازدهی جهت مشارکت در فعالیت های نمایشگاهی امتناع می کند.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، شرکت نمایشگاه بین المللی بندرعباس (هرمزگان) در سال ۱۳۸۸ با موضوع ایجاد و توسعه پردیس‌های نمایشگاهی و مراکز تجارت بین المللی و با بهره‌مندی از تجارب هفده ساله‌ی هریک از مدیران آن در بخش راه اندازی و راهبرد امور نمایشگاهی فعالیت کاری خود را آغاز کرد و طی دوران فعالیت خود برگزاری عناوین نمایشگاهی و همایش‌های تخصصی و بین المللی را در کارنامه خود دارد.

این شرکت نمایشگاهی با عضویت بالغ بر ۱۱۵ تن شخصیت حقیقی و حقوقی شامل؛ اتاق اصناف، سازمان تعاون روستایی، تعاونیهای مرزنشینان استان و به عنوان شرکت سهامی عام  شکل گرفته است که طی بیش یک و نیم دهه فعالیت کارنامه قابل قبولی از خود ارائه داده است اما متأسفانه طی هفت سال گذشته به جهت عدم توفیق در جلب رضایت و اقبال عوام و خواص ناشی از سوء مدیریت های عدیده، از رونق افتاده و عملاً از جرگه شرکت های نمایشگاهی فعال خارج شده است.

بنابر اخبار واصله آنچه که مسلم است، اداره کل “صمت” استان هرمزگان در به رکود کشیده شدن و به حاشیه رانده شدن شرکت نمایشگاه بین المللی بندرعباس به جهت جانمایی و تحمیل مدیرعامل و خط و ربط هایی که با این مجموعه داشته است، نقش غیرقابل انکار و مؤثری داشته است.

اخبار واصله از آن حکایت دارد، شخصی که طی هفت سال گذشته متصدی و متولی امور اجرایی این مجموعه نمایشگاهی بوده است به سفارش اداره کل صمت استان و بنابر الزامات تعریف شده و تحمیلی سکان دار امور بوده که به رغم فعالیت نمایشگاهی در ابعاد استانی و کشور و حوزه خلیج فارس متأسفانه خروجی مجموع اقدامات، زیادن ده و مجموعه را با ضرر و زیان های جدی مواجه کرده است.

طبعاً به سیاق همه شرکت های زیان ده، مدیر مربوطه در خصوص چرایی زیان ده بودن و متضرر شدن شرکت نمایشگاه بین المللی استان هرمزگان (بندرعباس) به هیچ عنوان پاسخگو نبوده و در نهایت علی رغم تنظیم زمان جلسه و نشست توجیهی، ضمن امتناع از پاسخگویی و بعد از تجمیل ضرر و زیان و بدهیهای سنگین مالیاتی و بانکی منجر به توقیف اموال مجموعه فوق الذکر و اعضای هیأت مدیره،به استعفا بسنده و ترک مسئولیت کرده است.

اعضای مجمع شرکت نمایشگاه بین المللی بندرعباس (هرمزگان) نهایتاً مرداد ماه ۱۴۰۱ به منظور چاره اندیشی تا خلاصی از مشکلات و چالش های دامنگیر مجموعه، نسبت به برگزاری مجمع و انتخاب هیأت مدیره اقدام کردند. که طبعاً هیأت مدیره منتخب با معرفی “مدیرعامل” جدید در صدد پیگیری امور تا برنامه ریزی و انجام رسالت و مأموریت های برزمین مانده برآمدند.

با توجه به موقعیت استراتژیک استان هرمزگان در دسترسی به بنادر اصلی و مبادی واردات و صادرات کالا و خدمات، طبعاً تلاش برای سرو سامان دادن به وضعیت این شرکت نمایشگاهی که بنابر آمار واصله بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر یعنی معادل نیمی از جمعیت استان هرمزگان سهامدار و عضو این شرکت نمایشگاهی و با سابقه هستند، جزء اوجب واجبات و بر ضمه مسئولان امر است و این در حالیست که علی رغم پیگیریهای مکرر و مکاتبات متعدد، تلاش ها در این خصوص مغفول مانده است.

در سال مهار تورم و رشد تولید که حسب گفتمان رهبری، می بایست همه ظرفیت ها و قابلیت های دستگاه ها و نهادهای اجرایی حول احیاء و رونق بخشی چرخه تولید و فعالیت های اقتصادی متمرکز باشد، به نظر می رسد؛ دست هایی در کار است که از به حرکت درآمدن چرخ بنگاه های اقتصادی و حرف وابسته و ترویجی و تشویقی جلوگیری می کنند.

در اینکه مجموعه های نمایشگاهی، عهده دار و وظیفه شناسایی و باز معرفی و تسهیل ارتباطات و روابط اقتصادی (اعم از شناسایی و تبادل دستاوردها و تجارب، بازارسنجی و بازاریابی و …) و روابط اجتماعی هستند، شکی نیست.

اما اینکه چرا شخصیت های مسئول و صاحب اختیار و امضاء شاغل در استان همچون مهندس خلیل قاسمی با سابقه ای بیش از ۱۲ سال تصدی بر امور و و معاون مربوطه جناب عباسی به رغم مکاتبات بسیار طی ماه های منتهی به ۱۴۰۲ چرا به جای دستگیری و کمک رویکرد کارشکنانه و بازدارنده پیش گرفته اند، جای تأمل و تأسف و دقت نظر دارد.

بنابر اخبار واصله، به رغم مراجعات حضور و نشست ها، و مکاتبات مکرر و پیگیریهای صورت گرفته متأسفانه اداره کل صمت از اعلام عناوین و تاریخ برگزاری نمایشگاه ها (شرکت های نمایشگاهی داخلی) به شرکت نمایشگاه بین المللی بندرعباس امتناع و ضمن ایجاد خلل در فعالیت این مجموعه، از تمام ظرفیت در اختیار برای جایگزینی و واگذاری امتیاز برگزاری نمایشگاه های متعدد به شرکت های تازه تشکیل و تحت حمایت افراد خاص و منتسب به مدیران شاغل در اداره صمت بهره می برند.

اکثر نمایشگاه هایی که طی سنوات قبل جزء رزومه و تحت امتیاز شرکت نمایشگاه بین المللی بندرعباس بوده، امتیاز برگزاری آنها طی سال جاری به طرز مشکوک و مستند بر بهانه های واهی به جند شرکت تازه تشکیل با هیأتی دو سه نفره که پیش خود عضو شرکت نمایشگاه بین المللی هرمزگان بوده اند، داده شده است. به عبارتی گروهی با تأسیس و فعالسازی شرکت های نمایشگاهی جدید، به واسطه روابط نامتعارف و با استفاده از رانت توانسته اند، بدون هیچ سابقه و پیشینه نمایشگاهی امتیاز نمایشگاه هایی را بگیرند که سطح و اهمیت آنها فرای اعتبار و توان و قابلیت اجرایی آنها بوده و عملاً موجبات کم فروغی و عدم اقبال عمومی و نارضایتی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان را در پی داشته است.

برگزاری نمایشگاهی در این سطح با حداقل امکان برنامه ریزی، توان اجرایی و محتوایی، عواقب و بازخوردهای منفی و متأثرکننده ای را درپی دارد که اصرار بر تداوم آن قطعاً حاکی از جریانات نامتعارف و شبهه ناک در پس پرده است. خصوصاً آنکه برگزاری نمایشگاه مزبور در انبارهای متروک و بلااستفاده وزارت صمت با حداقل امکانات و بدون تهویه و حداقل الزامات خدمات نمایشگاهی در شأن ایران اسلامی نیست.

علی رغم آنکه شرکت نمایشگاه بین المللی هرمزگان آمادگی بهره گیری حداکثری از تمام ظرفیت ها و قابلیت های در اختیار برای احیاء و تثبیت جایگاه گذشته خود تا اجاره و تچهیز و فعالسازی آبرومندانه فضای موجود برای حضور تأثیرگذار و متفاوت در عرصه نمایشگاه داری کشور و متناسب با استانداردهای روز دارد، و بدین سبب جلسات توجیهی و مکاتبات زیادی هم صورت گرفته است، متأسفانه پاسخ مناسبی به درخواست های این مجموعه از سوی اداره کل داده نشده و همکاری لازم را ندارند.

متأسفانه اداره کل صمت هرمزگان کاملاً بشکل نامتعارف و از طزیق انتخاب دستوری مجریان نمایشگاهی، فعالیت های نمایشگاهی در استان هرمزگان را دچار چالش و با اشکال مواجه کرده است. به نظر می رسد؛ افرادی هم نظر و همسوی با مدیران شاغل در اداره کل صمت از طریق انحصار در فعالیت های نمایشگاهی سعی دارند از ورود و مشارکت دیگر طیف های فعال در این حوزه جلوگیری و فعالیت های نمایشگاهی را در سیطره و انحصار خود داشته باشند.

نکته قابل توجه اینکه؛ مدیر سابق و مستعفی شرکت نمایشگاه بین المللی استان هرمزگان، دست نشانده و فرد معرفی شده و منتسب به مدیران اداره کل صمت و شاغل در این مجموعه بوده ولذا به رغم عدم پاسخگویی وی شبهات و ضرر و زیان های تحمیلی به این مجموعه، همچنان تحت حمایت آنها بوده و هست. ولذا باعث و عامل هرگونه خبط و خطای قانونی و اجرایی مدیر مستعفی این شرکت در واقع همان متولیان و تصمیم گیران اداره کل صمت و مسبب بروز خلل در فعالیت های این شرکت هستند که انتظار از نهادهای نظارتی و بازرسی ورود به این موضوع و حل و فصل مشکلات دامن گیر مجموعه بدین سبب است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی