گذری بر راویان قیام ۱۵ خرداد
گذری بر راویان قیام ۱۵ خرداد

در بازخوانی جریان 15 خرداد لازم است با گذری بر وقایع آن روزگاران، از تکنیک ها و ابزارهای رسانه ای به روزتر جهت نشر وقایع بهره برداری نمائیم.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، اگر بخواهیم در مناسبت های تاریخی به بازخوانی واقعه های مختلف بپردازیم، اولین جایی که به این شناخت کمک می کند، آرشیو رسانه ای درست و جامع از آن واقعه است. اگر چه همین آرشیو هم متاثر از سیاست گذاری رسانه ای و فضای سیاسی زمانه خود است، اما باید بر این مسئله تاکید ویژه ای کرد که برای شناخت دقیق تاریخ وجود منبع موثق، جامعه را از آفات فیک نیوزها و ابهامات بسیار دور می کند.

اگر چه در این مطلب قصد بازخوانی برخی روزنامه ها و تصاویر ثبت شده از قیام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۲ را داریم، اما نباید از اهمیت تصاویر و اخبار بایگانی شده برای بازخوانی و روایت بی طرفانه از واقعه های تاریخی به راحتی گذر کرد.

ماه خرداد برای ما ایرانی ها همواره یکی از پر چالش ترین ماه های سال بوده است، از فوت امام خمینی ره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تا قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ و وقایع دیگر….که می توان هر ساله در رسانه ها به بازخوانی قسمتی از این اتفاقات بپردازیم و تاریخ را با زبانی شیوا بازگو کنیم.

قیام ۱۵ خرداد، مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲  در پی دستگیری امام خمینی ره، در انتقاد به لایحه‌ی انجمن های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد.  این قیام در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم برگزار شد. چنین قیامی که بسیاری از کارشناسان آن را نقطه عطفی در آغاز  انقلاب اسلامی می دانند، امروز باید بتواند در قالب و فرم بسیار جذاب و گیرایی به مخاطب عرضه شود.

با مروری که بر بازخوانی این قیام بزرگ در رسانه ها داشتیم، زبان و ادبیات خشک و بدون روح، استفاده از متن های طولانی بدون استفاده از محتوای ویدئویی و ارجاع ندادن نوشته ها به منابع و واقعه های پیشین را می توان از مهم ترین آسیب های بازخوانی رسانه ها درباره قیام ۱۵ خرداد برشمرد.

اهالی رسانه باید متوجه تغییر ذائقه و انتخاب های مخاطب امروزی برای خواندن مطالبشان باشند و برای تمام مخاطبانی که در داخل و خارج از کشور هستند، محتواهای امروزی، جذاب، روان و گیرا تهیه کنند. از مهم ترین قسمت های این بازخوانی جدید، استفاده از مولتی مدیا هاست. به همین خاطر نیازی به صرف وقت و هزینه گزاف برای این امر وجود ندارد و باید رسانه ها در هنگام بازخوانی یک واقعه مهم تاریخی، مقداری سلیقه به خرج دهند که موجبات اعتماد و فهم مخاطب از یک واقعه را ایجاد کنند.

در اینجا بد نیست نگاهی به تصاویر مطبوعات آن روز و نوع پوشش رسانه ای آنها در برخورد با یک قیام داشته باشیم که متوجه اثر مهم رسانه ها به عنوان بازیگران حکومت و روایان تاریخ باشیم.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی