رئیسی میزبان سلطان عمان در کاخ سعدآباد/سفر سلطان عمان به ایران تعیین کننده و مهم است
رئیسی میزبان سلطان عمان در کاخ سعدآباد/سفر سلطان عمان به ایران تعیین کننده و مهم است

سلطان عمان در مجموعه سعدآباد تهران مورد استقبال رسمی رئیس جمهور قرار گرفت. بنابر ادعاهای مطرح شده مبنی بر هیثم بن سلمان در سفر به ایران حامل پیام آمریکایی هاست.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، سلطان هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان که به‌منظور سفری دوروزه به تهران آمده، دقایقی پیش در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور قرار گرفت.

این گزارش حاکی است؛

رئیسی و سلطان هیثم بن طارق تا دقایقی دیگر مذاکرات خصوصی خود را آغاز خواهند کرد و پس از آن هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با یکدیگر گفتگو و رایزنی خواهند داشت.

تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور، سلطان عمان را در این سفر ۲ روزه همراهی می‌کنند.

در جریان این سفر همچنین ۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا خواهد رسید.

لازم به ذکر است، علی نجفی “سفیر ایران در عمان” درباره سفر هیثم بن طارق پادشان عمان به تهران، اظهار داشت: این سفر اصطلاحاً یک سفر دوجانبه محسوب می‌شود چرا که در پاسخ به سفر سال گذشته آقای دکتر رئیسی به مسقط انجام می‌شود.

وی در خصوص اینکه سلطان عمان حامل پیام آمریکا ها به ایران می تواند باشد یا خیر، خاطرنشان کرد: عمان همواره نقش مؤثر و مثبتی در رابطه با موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایفا کرده است؛ ما اقدامات خیرخواهانه و مثبت سلطنت عمان را همواره ارج نهادیم.

برخی تحلیل گران و کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که؛جمهوری اسلامی ایران با عمان به‌دلیل قرابت فرهنگی، تاریخی و دینی همواره روابط خوب و متوازنی داشته است. با اینکه بعضاً این روابط با سرعتِ مطلوب رشد و توسعه نداشته اما همکاری‌ها و مشورت‌ها در شرایط مورد نیاز در مسائل مختلف انجام گرفته است و در حد نسبتاً خوبی روابط تجاری و اقتصادی داشته‌ایم که نیازمند افزایش است.

پیوند بین دو کشور از گذشته تا امروز عمیق بوده و ناگسستنی است. اداره تنگه هرمز در اختیار این دو کشور است و مدیریت کشتیرانی و امنیت تنگه به‌عهده ما و عمانی‌هاست و این به حل‌وفصل مسائل منطقه و رفع تنش‌ها کمک می‌کند. عمان از جمله کشورهای معدودی است که علاقه‌مند ثبات و آرامش در منطقه است و همکاری‌های ما ادامه دارد تا آرامش در منطقه شکل بگیرد و ملت‌ها و دولت‌ها منتفع شوند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی