طرح وزارت صمت بدون نظر نمایندگان بخش تعاون قابل بررسی نیست/پیشنهاد کمیسیون انرژی اتاق تعاون ایران روی میز نفتی ها
طرح وزارت صمت بدون نظر نمایندگان بخش تعاون قابل بررسی نیست/پیشنهاد کمیسیون انرژی اتاق تعاون ایران روی میز نفتی ها

بنابر مصوبات حاصل شده در جلسه کمیسیون انرژی اتاق تعاون ایران، کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی متعهد است، طرح جدید وزارت صمت در حوزه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را با حضور نمایندگان بخش تعاون بررسی نماید. وزارت نفت هم مقید به بررسی پیشنهاد این کمیسیون در خصوص هزینه پالت و بسته بندی شد.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، ارتقاع سطح کمی و کیفی تشکل های مردم نهاد که ریشه در بدنه اجتماع دارند و از تجمیع ظرفیت های خرد و متوسط و به پشتوانه های اعتباری و قانونی مراجع ذیصلاح تصمیم گیر و اجرایی کشور در موقعیتی تثبیت شده، ظهور و بروز کرده و مورد اقبال عموم قرار می گیرند، بسته میزان برخورداری و حمایت ها و اهتمام و همراهی اعضاء خود حیات یافته و موفق به حضور رقابتی، نقش آفرین، تأثیرگذار و تعیین کننده در محافل و مجامع قانونگذار وتصمیم گیر می شوند.

اتاق تعاون ایران در کنار اتاق های بازرگانی و اصناف جزء سه نهاد مردمی بالادستی و اقتصادی است که بلحاظ قانونی و اعتباری از ظرفیت های لازم در تجمیع و هدایت ظرفیت ها به نفع عامه فعالان اقتصادی در سطح جامعه دخالت داشته و نقش آفرین هستند. حال آنکه هریک به چه میزان و از چه رو، در مسیر عمل به رسالت ها و مأموریت های محوله وفق قوانین و مقررات و موضوع فعالیت دراساسنامه موفق عمل کرده و مورد اقبال و توجه برنامه ریزان، سیاستگذاران، تصمیم گیران و مجریان در دولت ها بوده یا هستند، بستگی به توفیقات و میزان رضایتمندی اعضاء آنها دارد.

شکل گیری و وجود و فعالیت کمیسیون ها و کمیته ها و کارگروه های تخصصی ذیل این تشکل های مردم نهاد که مأموریت تأمین خوراک و انتقال انتظارات عمومی و جامعه به متولیان و مجریان متصدی امور را بر عهده دارند از جمله نقاط قوت آنها محسوب و میزان توجه مسئولان و متولیان شاغل در این اتاق ها به این کارگروه های پایین دستی و متشکله در بدنه، تعیین کننده میزان موفقیت در دستیابی به اهداف و سیاست ها و برنامه های توسعه ای است، چرا که اهم سیاست ها و برنامه های توسعه ای مبتنی بر راستی آزمایی و مطالعات و نیازهای برگرفته از این کارگروه ها تعریف و تبیین و تنظیم می شود.

اتاق تعاون ایران که با گذشت بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت در قیاس با اتاق های بازرگانی و اصناف علی رغم حمایت های قانونی خاص موفق به تثبیت موقعیت و جلب و جذب اقبال عموم تعاونگران نشده است، متأسفانه از آن دست نهادهای مردمی است که طی دوایر و سنوات گذشته چندان توجهی به این کمیسیون ها و کارگروه های پایین دستی نداشته و جریانات در این حوزه را جدی نگرفته است.

کمیسیون های تخصصی اتاق تعاون ایران که عموماً از ابتدای دهه نود به فراخور حوزه فعالیتی تعاونگران و در گرایش فعالیتی مختلف شکل گرفته اند، علی رغم صرف هزینه های قابل توجه، بلحاظ دستاورد و میزان رضایتمندی تعاونگران چندان مورد اقبال نبوده و خروجی لازم را نداشته اند در مقاطعی خاص و به همت جهادی مدیران کمیسیون های مورد بحث که از اهم آنها می توان به کمیسیون های صنایع و انرژی اشاره کرد که طی ماه های اخیر موفق به جلب و جذب و مشارکت مدیران ارشد سازمان ها ونهادهای متولی در جلسات کمیسیون نیل به هماهنگی و تمرکز عینی تر و واقعی بر روی مسائل و مصائب بخش شده اند.

جلسه روز گذشته کمیسیون انرژی که با مشارکت ۲۴ اتحادیه و تعاونی و به ریاست جسین در، و حضور اکبری تالارپشتی “نماینده تهران و رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی”، محمدزاده “استاندار بوشهر”، صحاف زاده “قائم مقام صنایع بالادستی پتروشیمی”، متقی “رئیس صنایع پایین دستی وزارت نفت”، و با حضور هشت نفر از مدیران عامل و بازرگانی پتروشیمی، چهار نماینده از اتحادیه صنفی اتاق اصناف، رئیس دو انجمن همگن از خانه صنعت و معدن، شش نفر نماینده و عضو انجمن های اتاق بازرگانی و نماینده اتاق بازرگانی در تنظیم بازار تشکیل شده بود از آن دست کمیسیون های دارای وزن و ارزش حقوقی و قانونی است قطع به یقین مصوبات آن می تواند در پیشبرد سیاست ها و اهداف این بخش اقتصادی کشور تعیین کننده و مؤثر باشد.

بنابر تبادل نظر صورت گرفته در این کمیسیون و تفاهمات حاصله، مقرر گردیده است؛ کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بجهت قبول لوایح و طرح ها و پیشنهادات وزارت صمت، و تصمیم گیری در حوزه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را با حضور نمایندگانی از بخش تعاون بررسی نماید یا به عبارتی در صورت عدم اخذ و احراز نظر نمایندگان بخش تعاون از هر گونه مصوبه ای در این حوزه ممانعت بعمل خواهد آمد.

در این حال بنابر مصوبات این کمیسیون، مقرر است؛ وزارت نفت پیشنهاد کمیسیون در مورد هزینه پالت و بسته بندی را در دستورکار قرار داده و مورد تصویب قرار دهد.

بنابراین در صورت توجه به نحوه تشکیل و چگونگی دعوت از مدعوین و همچنین دستورجلسات کمیسیون های ذیل اتاق تعاون ایران و حتی دیگر نهادهای همگن، امکان اقدام برنامه محور و هدفمند مهیا و زمینه برای تعاملات و اجماع نظر متخصصین امر نیل به بهره وری حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت ها و موقعیت های فراهم شده فراهم است.

دستاورد امروز کمیسیون انرژی و اهمیت توجه به چگونگی تشکیل و سطح افراد مدعو نمونه درخور توجه برای متولیان تشکیل دیگر کمیسیون های همگن علی الخصوص مسئولان و متولیان اتاق تعاون ایران و دیگر اتاق های همگن است تا با اقدامی مشابه و هدفمند بجهت چاره اندیشی و برنامه ریزی نیل به تحقق سیاست ها و اهداف تعیین شده قدم مؤثر و تعیین کننده بردارند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی