وزیر در انتخاب معاون تعاون دقت نظر بیشتری داشته باشد/ بخش تعاون عرصه آزمون و خطا نیست/ تعاونگران از سوء مدیریت خسته اند
وزیر در انتخاب معاون تعاون دقت نظر بیشتری داشته باشد/ بخش تعاون عرصه آزمون و خطا نیست/ تعاونگران از سوء مدیریت خسته اند

تعاونگران سراسر کشور طی بیانیه خواستار دقت نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در انتصاب نیروی اصلح و دارای ویژگیهای مدیریتی و اجرایی درخور به عنوان معاون تعاون وزارت مزبور شدند.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، با عنایت به شروع به کار دولت سیزدهم و گذشت بالغ بر سه ماه زمان مؤثر از شروع فعالیت کابینه دولت دکتر رئیسی، طبعاً انتظارها از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش تر خود را مردمی ترین وزیر دولت سیزدهم و معتقد و مقید به اقتصاد مشارکتی و اسلامی (مردمی) معرفی کرده بود، بر این بود که حسب وعده های داده شده، قوترین و مؤثرترین نیروهای خود را برای معاونت تعاون در وزارت مربوط و همچنین واگذاری امور بانک های توسعه تعاون، بانک رفاه، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و دیگر نهادها و ارکان تحت مدیریت که اکثراً بواسطه انباشت و سرمایه های مردمی شکل گرفته و مدیریت می شود انتخاب و معرفی نماید. لاکن پس از گذشت چند ماه از تصدی گری بر امور متأسفانه به رغم وجود نخبگان و چهره های سرشناس و مؤثر در این حوزه نه تنها هیچ کس برای تصدی امور مربوط انتخاب و معرفی نشده که متأسفانه علی رغم درخواست های متعدد و مکرر تعاونگران جهت دیدار و هم اندیشی با وزیر “دکتر عبدالملکی”، هنوز هیچ اقدام عاجلی در این خصوص محقق نشده و در این خصوص کسی پاسخگو نیست.

بدین سبب جمعی از تعاونگران طی بیانیه ای خطاب با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالبات و انتظارات خود را مطرح و خواستار اتفاق نظر و توجه به نقطه نظرات فعالان بخش شده اند که متن آن را در ذیل میخوانید:

بسمه تعالی

متن مطالبه گری و انقلابی تعاونگران کل کشور خطاب به وزیر محترم تعاون و کار

❇️جناب آقای عبدالملکی وزیر محترم تعاون کار با درود و سلام

همانگونه که مستحضرید؛ بخش تعاون از تنوع، گسترده گی و در عین حال از پیچیدگی حقوقی و اقتصادی زیادی برخوردار است. ولذا رسیدگی و چاره اندیشی برای بهبود وضعیت بنگاه های فعال در این حوزه لازم است با حذف تمامی روال و برکراسی زائد و دست و پاگیر سازمانی و اداری در هم اندیشی و اهتمام جمعی و صمیمانه با فعالان در این حوزه اقتصادی در حداقل زمان ممکن تمهیدات مؤثر و گره گشا و کاربردی را تبیین و در دستورکار قرار دهید.

🔸تعاون یکی از سه رکن اقتصادی جمهوری اسلامی در قانون اساسی است و قرار است سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد و سهم ۱۵ درصدی از بازار سرمایه  کشور را داشته باشدحال آنکه متأسفانه به دلیل عدم توجه متولیان امر و انحرافات ناشی از سوء مدیریت در بخش نه تنها در این خصوص دستاوردی طی دولت های یازدهم و دوازدهم حاصل نشده که شاهد سیر نزولی در این حوزه هستیم.

🔸مستحضر هستید که؛ روزگاری تعاون از یک وزارتخانه با تشکیلات کامل و بودجه های مجزا برخوردار بود که در یک اقدام نابخردانه در دو وزارتخانه دیگر به نام کار و رفاه ادغام و به اندازه یک معاونت تنزل پیدا کرد.

طبعاً این ادغام چالش های پی در پی و جدی را  بر بخش تحمیل کرد. به علاوه اینکه؛ به جهت بی توجهی مضاعف برنامه ریزان و سیاستگذاران بودجه ای کشور منجر به عدم تخصیص بودجه در هشت سال گذشته، خسارت های تحمیلی ناشی از بکارگیری مدیران غیرتعاونگر و ناآشنا با مسائل و مصائب و ظرفیت ها و قابلیت های بخش در پست معاونت تعاون و اشتغال مدیران بی کفایت و ناکارآمد در دیگر ارکان سطح اول معاونت مزبور شاهد اقدامات و تصمیم گیریهای سراسر آزمون و خطا و برخوردسلیقه ای و شخصی با مشکلات و چالش های پیش رو بودیم که تنزل و تعدیل مضاعف ظرفیت های بخش بودیم.

موضوع رشد فزآینده و لجام گسیخته نرخ تورم توأم با رکود و عدم چاره اندیشی در حمایت از تعاونیها منجر به افت محسوس و غیرقابل انکار اقتصاد تعاونی گردید که طی این فرآیند بدنه کارشناسی، مسئولان اتاق های تعاون، روسای اتحادیه ها و مدیران عامل تعاونی ها متحمل آسیب ها و دلسردی و رنجش جدی شدند.

🔸شنیده ها حاکی از این است که تنها معاون امور تعاون باقی مانده که آن هم عن قریب عوض خواهد شد و در انتصابهای قبلی و اخیر شما مشاهده شده سایر معاونین، بسیار جوان ، کم تجربه و از بیرون از بدنه کارشناسی این وزارتخانه بوده اند با رزومه هایی در بسیج و بنیادهای مختلف گمنام که هیچ ارتباطی با مسائل تخصصی وزارت تعاون کار و رفاه نداشته اند.

🔸نکته اینکه؛ اگر چه آوردن نیروی جوان و پر انرژی خیلی خوب است اما در وزارت متبوع شما، دو معاونت بسیار تخصصی که با قوانین و مسائل حقوقی سرو کار دارد. یکی معاونت روابط کار و دیگری معاونت امور تعاون است که واسپاری امور مدیریتی و اجرایی بخش تعاون و حتی روابط کار به نیروی جوان و بدون پشتوانه تجربی و تخصصی عملاً اقدامی غیرکارشناسی و توأم با تبعات و چالش های اساسی خواهد بود.
برای مثال؛ معاون روابط کار که گزینه ی نظامی “سپاهی” و غیر مطلع و بی ارتباط با مسائل معاونت مزبور است به رغم همه توجیهات و حمایت های خاصّه با استناد به سابقه “ریاست بسیج کارگری”، عملاً بی ربط با این معاونت و مسئولیت واگذار شده برای به جهت عدم تسلط لازم بر امور، مسئولیتی خطیر و سنگین خواهد بود.
✅فی الحال بخش تعاون که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی، نسبت به بخش روابط کار شبکه مند تر و منسجم تر و پیوسته تر می‌باشد از شما انتظار و مطالبه دارد که نسبت به انتخاب گزینه معاون امور تعاون دقت لازم را بفرمایید.

🔸ما تعاونگران خواستار تعالی بخش تعاون ، مشارکت بیشتر در توسعه اقتصاد و اشتغال کشور هستیم. همانگونه که جنابعالی طی چندین مصاحبه ی رسانه ای اذعان بر بکارگیری “قوی ترین فرد را برای معاونت امور تعاون هستید.. “، انتظار نمی رود بنابر اسامی منتشر شده از گزینه های احتمالی و گمنام ( از قرارگاه شهرداری یا از رایتل و…) که همه از بیرون از بدنه وزارتخانه بوده و از نظر تئوری علمی و یا کارتجربی کاملا ناآشنا با بحث تعاون و تعاونگری می‌باشند و حتی الف و ب تعاون راهم نمی‌دانند، ما را نسبت به گزینه قوی، به سمت ناامیدی سوق دهید.

لذا مطالبه جدی ما اهالی تعاون از جنابعالی و تقاضا مجدانه به عنوان نیروهای انقلابی مطالبه گر اینکه؛ در انتخاب، معرفی و انتصاب معاون امور تعاون، باک توسعه تعاون، بانک رفاه کارگران به عنوان بانک مکمل و دیگر نهادها و سازمان های همگن و مؤثر در پیشبرد اهداف تعاون با تأمل و نهایت دقت اتخاذ سیاست و تصمیم نموده و به شدت این پست را از تعاملات سیاسی افراد و توصیه ی قدرتهای سیاسی و یا جناح های سیاسی و رفیق گزینی، فامیل گزینی و… حفظ نموده و مجددا گزینه های بهتر را بررسی بفرمایید.
طبعاً هستند چهره های شاخص و نخبه، مستعد، انقلابی و دارای رزومه مدیریتی و اجرایی شاغل در بدنه بخش تعاون و آشنا با امور تعاون و آگاه و مسلط بر وضعیت و چگونگی اوضاع و احوال بخش تعاون که ضمن تأمین انتظارات و پیشبرد نقطه نظرات و سیاست ها و اهداف و برنامه های مدنظر، حائز توجه و اقبال جمیع تعاونگران و کارشناسان و نخبگان و پیشکسوتان فعال در این حوزه باشد.

کلام آخر اینکه :
جناب آقای وزیر از شما خواهش میکنیم ، لطفا بیش از این بخش تعاون را دچار چالش و روزمرگی آزمون و خطاهای افراد بی تجربه نفرمایید. بخش تعاون دیگر تاب و توان ندارد.
بخش تعاون نفسهای آخرش را میکشد، فردی با تجربه و آگاه را در رأس بگذارید که نفس و جان و حیات را به بخش بدمد .

با آرزوی موفقیت و سربلندی برای دولت انقلابی و مردمی.

جمعی از تعاونگران سراسر کشور

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی