توزیع عادلانه فرصت های اقتصادی مبتنی بر مشارکت حداگثری محور فعالیت اقتصادی خواهد بود
توزیع عادلانه فرصت های اقتصادی مبتنی بر مشارکت حداگثری محور فعالیت اقتصادی خواهد بود

رئیسی در دیدار با فعالان اقتصادی ضمن بررسی چالش ها و مشکلات اقتصاد غیردولتی بر رفع موانع تولید و مشارکت حداکثری و توزیع عادلانه فرصت های اقتصادی در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، آیت الله رئیسی در دیدار  با جمع کثیری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مطرح کشور در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، بر توزیع عادلانه فرصت های اقتصادی و مشارکت جمعی مردم در امور تاکید کرد.

این گزارش حاکی است؛ نمایندگان بخش خصوصی به طرح مشکلات و تنگناهای موجود بر سر راه اقتصاد ایران پرداخته و ضمن ابراز نگرانی‌های خود از وضعیت کشور، پیشنهادات و راهکارهای خود را به گوش رییس قوه قضاییه و کاندیدای ریاست جمهوری رسانند.

در ابتدای جلسه نمایندگان سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون مسائل خود را بازگو کردند. سپس تعدادی از فعالان مطرح صنف به موضوعات مختلف اشاراتی داشتند و در خاتمه ابراهیم رئیسی نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل مطروحه و راه‌های برون‌رفت از آن، به طور خلاصه عنوان کرد:

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، اولین سخنران بود، وی طی سخنانی گفت: در طول ۱۰ ساله گذشته رشد اقتصادی تقریبا صفر بوده است. علی رغم آمارهایی که داده می‌شود، واقعیت اقتصاد این است. به دلیل این رشد اقتصادی، همیشه با نرخ تورم بالا روبرو بوده‌ایم. طی چند سال گذشته طبق متوسط تجزیه شده و طبقه پایین گسترده شده است. همواره تورم در مقابل افزایش دستمزد برنده بوده است. به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته، برای اولین بار نرخ استهلاک از نرخ سرمایه‌گذاری بالاتر رفته است. به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری کار برای رئیس جمهور آینده بسیار سخت خواهند بود

رئیس اتاق ایران گفت: عدم نوسازی صنایع و عدم استفاده از فناوری های جدید میان ایران و صنعت جهان فاصله انداخت است. این برای آینده تولید بسیار خطرناک است.

شافعی افزود: سوال این است که علی‌رغم این ظرفیت‌ها چرا از فرصت‌های موجود در اقتصاد کشور نتوانسته‌ایم استفاده کنیم؟ باید مشخص شود عیب کجاست.

وی ادامه داد: قبل از آنکه دولت نرخ تورم و بیکاری و دیگر آمار را اعلام کند، مردم و کاسبان در زندگی خود آن‌را تجربه می‌کنند.

رئیس اتاق ایران همچنین اضافه کرد: آنچه موجب توفیق دولت آینده خواهد شد، چگونگی انتخاب تیم اداره کننده اقتصاد است. دولت آینده باید اهلیت مدیران را مورد توجه قرار دهد.

بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون نیز دومین سخنران این نشست؛ گفت: رویکرد آیت‌‌الله رئیسی در قوه قضائیه، نشاندهنده توجه ایشان به بخش اقتصاد و فعالان اقتصادی است.

عبدالهی اظهار داشت: فعالان بخش خصوصی از دولت آینده حمایت خواهند کرد به شرطی که دولت به کار کارشناسی توجه کند.

وی ادامه داد: مادر مشکلات بخش خصوصی به این شرح است: بی ثباتی در حوزه قوانین، بی‌ثباتی قیمت‌ها و نوسان نرخ ارز، دخالت‌های بی مورد و حضور بی‌مورد دولت در اقتصاد.

رئیس اتاق تعاون گفت: دولت فرصت تنفس از بخش خصوصی را در اقتصاد گرفته است. دولت باید از امور اقتصادی و امور تصدی گری خارج شود. بخش خصوصی قطعا بهتر از دولت می‌تواند اقتصاد را پیش ببرد.

عبدالهی همچنین افزود: مسئله بیکاری با افزایش سطح تولید حل خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: قوانین تصویب شده در حوزه تعاون، متاسفانه در دولت‌های گذشته اجرایی نشده است. امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد اجرای سند توسعه بخش تعاون باشیم.

سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف نیز مسائل خود را به شرح زیر عنوان کرد: معمولا انتخابات فرصت خوبی برای مطرح کردن مشکلات بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: کرونا، تحریم‌ها و سوءمدیریت به اقتصاد ضربه زده است، دولت آینده نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای عبور از مشکلات است.

ممبینی همچنین گفت: اصناف مختلف خواستار توجه دولت آینده به خواسته‌هایشان برای اصلاح شرایط اقتصاد کشور هستند. بدون توجه به نظرات اصناف عبور از مشکلات ممکن نیست.

رئیس اتاق اصناف افزود: فعالان کسب و کار باید در مورد سیاست رئیس‌جمهور آینده در مورد نرخ ارز اطلاع داشته باشند.

وی در خاتمه گفت: رئیس جمهور آینده باید مشخص کند حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط چگونه اتفاق خواهد افتاد.

ابراهیم رئیسی ضمن استقبال از برگزاری چنین نشست‌هایی، در پاسخ به مسائل مطرح شده، سخنانی را به شرح زیر عنوان نمود: دیدگاه‌های کارآفرینان و بخش خصوصی برای هر دولتی موثرخواهد بود؛ چرا که شما میدان‌دار اقتصاد هستید.

رئیسی گفت: کشور ما ذخایر بسیاری دارد، حلقه مفقوده ما یک مدیریت جهادی است که این ذخایر را به قدرتی در اقتصاد تبدیل کند.

وی با اشاره به این نکته که ایران قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد؛ گفت: اقتصاد قوی نیازمند مدیریت قوی است. تیم اقتصادی دولت باید باهم هماهنگ باشد.

ابراهیم رئیسی افزود: تصمیمات اقتصادی نیازمند ثبات است. این یکی از مهم‌ترین الزامات رسیدن به اقتصاد قوی است.

وی ادامه داد: بازار را دستوری نمی‌توان اداره کرد. با نشستن در اتاق هم نمی‌توان بازار را اداره کرد. ما نیازمند مدیران میدانی هستیم. من ذاتا یک مدیر میدانی هستم. به هر استانی که سفر کرده‌ام، اول با تولیدکنندگان دیدار داشته‌ام.

رئیسی با اشاره به این که تولید محور کشور است و نباید دچار وقفه شود؛ تصریح کرد: وقتی تولید محور است، همه دستگاه‌ها باید حور محور تولید عمل کنند.

وی گفت: دولت متصدی خوبی نیست. اقتصاد باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. در اصل ۴۴ اقثصاد باید به بخش خصوصی واگذار شود، نه به دستگاه‌های عمومی.

رئیسی افزود: وظیفه دولت ۳ امر اساسی است: هدایت، حمایت، نظارت می‌باشد.

وی همچنین اظهار کرد: تمام آنچه حرکت بخش خصوصی را کند می‌کند باید رفع شود. باید در تمام مجوز‌ها تجدیدنظر کرد. این‌ها به کند شدن بخش خصوصی می‌انجامد.

ابراهیم رئیسی گفت: در کنترل نرخ ارز، هم ارزپاشی غلط است و هم اعلام اینکه خزانه خالی است، اشتباه است. در اتاق دربسته نمی‌توان برای کف بازار تصمیم گرفت.

وی افزود: امکان برقراری بازار صادراتی با کشورهای همسایه فراهم است. عملکرد دیپلماسی کشور در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

رئیسی با اشاره به اینکه مشکل تنظیم بازار، مشکل مدیریتی است؛ گفت: امکانات و ذخایر در کشور به اندازه کافی وجود دارد.

ابراهیم رئیسی خاطرنشان ساخت: نباید این‌گونه باشد که یک روز جوجه‌کُشی راه بیفتد و یک روز دیگر مردم در صف مرغ باشند. یک روز پیاز، گوجه‌فرنگی و هندوانه کشاورز زحمت‌کشیده از بین برود و یک روز دیگر این کالاها با قیمت‌های گزاف به فروش برسد.

وی افزود: منافع مردم باید در دولت آینده قبل از هر منفعت دیگری مورد توجه قرار گیرد. این معنای دولت مردمی است.

ابراهیم رئیسی اظهار کرد: دولت من مقررات تعاون را حتما اجرا خواهد کرد. سند توسعه تعاون کشور مصوب شده و حتما آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: ظرفیت تعاونی‌ها باید در زمینه تامین و توزیع کالا فعال شود.

رئیسی افزود: قانون بهبود فضای کسب و کار تصویب شده اما اجرا نشده است؛ این قانون باید اجرایی شود. مجری قانون باید قانون را اجرا کند. نزدیک ترین امر به اجرای عدالت، اجرای قانون است.

وی با اشاره به اصل که اگر کشور بر پاشنه قانون مداری نچرخد، دچار آسیب خواهیم شد؛ تصریح کرد: سلیقه‌مداری مجاز نیست. وی در خاتمه گفت: این جلسه آغاز نشست‌های ما و مسئولان با فعالان اقتصادی برای حل مشکلات است. این جلسه یک جلسه نمادین است؛ اما فعالان اقتصادی ارائه نظارت‌شان به دولت را به این جلسه محدود نکنند.

  • نویسنده : غلامرضا محمدی