کرونا مسیر برگزاری مجمع اتاق تعاون ایران را عوض کرد/ترفند نایب رئیس اتاق کارگر افتاد/مجمع برگزار می شود؟
کرونا مسیر برگزاری مجمع اتاق تعاون ایران را عوض کرد/ترفند نایب رئیس اتاق کارگر افتاد/مجمع برگزار می شود؟

برگزاری مجمع عادی سالانه انتخابات هیأت بازرسی و انجمن نظارت مرکزی اتاق تعاون ایران به رغم تمام تمهیدات و تدابیر اجرایی اندیشیده شده و در دست اجرا با احتمال لغو برگزاری مواجه است که اکثر قریب به مدیران عضو اتاق با عزیمت به تهران مهیای حضور در این مجمع شده اند.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، بحث برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه نمایندگان اتاق تعاون ایران با دستورجلسه ارائه گزارش عملکرد هیأت رئیسه و هیأت بازرسی، انتخابات هیأت بازرسی و انجمن مرکزی نظارت بر انتخابات، بررسی و تصویب تراز نامه و صورت های مالی منتهی به سال مالی ۹۸، و بالطبع بررسی برنامه و بودجه پیشنهادی هیأت رئیسه برای سال ۹۹؟!، تعیین پاداش و حق الجلسات هیأت رئیسه و هیأت بازرسی و … ، و از همه مهمتر بررسی و تعیین زمان برگزاری مجمع نمایندگان جهت انتخابات هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران، پیشنهادات هیأت رئیسه در خصوص حق عضویت اعضای اتاق، گزارش هیأت رئیسه در خصوص ساختمان جدید اتاق، در حالی به موضوع روز و بحث داغ این روزهای بخش تعاون بدل شده است که در بررسی لیست کاندیداهای انجمن نظارت بر انتخابات شاهد حضور چهره های شناخته شده و صد البته پا بیش از ۷۰ سال هستیم که همچنان مدعی میدان داری و متصدی کرسیهای مدیریتی و نظارتی در بخش هستند.

در بین کاندیداهای حاضر برای تصدی کرسی انجمن مرکزی نظارت یر انتخابات و نیز هیأت بازرسی، حضور چهره های شناخته شده و چند شغله ای که مدت هاست، حضورشان مورد نقد محافل کارشناسی و خیل کثیر کارشناسان بخش هست، باعث تکدر خاطر فعالان در این بخش و دغدغه پایدار این قشر مردمی در محافل انتخاباتی است.

گفت: ترا اگر ید بیضاء و عصای موسی داری؟ ترا یک معجزه کافی است، دریغا که طی مدت مدید حضور در بخش و اتاق تعاون ایران هیچ دستاوردی عاید تعاونگران نشده و حضور این دست افراد بیشتر زائده ایست که بیشتر به درد بخش می ماند تا درمان.

 

حضور کاندیداهایی که شکات بسیار و پرونده های مفتوح و عدیده در دستگاه قضایی و مراکز داوری در رابطه با چگونگی حذف سهامداران و در اختیار گرفتن بخش اعظم سهام اتحادیه سراسری از راه تبانی و تخلف های سازمانی دارد و آن دیگری که …، و اینکه صلاحیت این افراد توسط کدام ارگان و دستگاه نظارتی فارغ از اتهام های وارده مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است نیز خالی از شبهه نیست.

در کنار این دست افراد شناسه دار، کاندیداتوری مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره اتحادیه هایی که عملاً تعطیل و حد و حدود و ظرفیت اتحادیه کشوری در اختیار آنها در قد و قواره یک کیف و مهر و چند سربرگ  خلاصه می شود و اینکه چه دردی به سبب حضور در هیأت های نظارتی می توانند از تعاونگران درمان کنند نیز حائز توجه است.

و صد البته هستند داوطلبان توانمند و مستقل و کارآزموده و جوانی که ابراز وجود کرده و کاندید شده اند اما اینکه تا چه حد ظرفیت جلب اعتنا و اعتماد صاحبان رأی بخش تعاون را داشته و از اقبال عمومی برخوردار باشند، الله و اعلم.

نکته قابل توجه و در تناقض با همه سیاست ها و برنامه های اجرایی اتاق تعاون ایران اینکه؛ بالطبع در بحث برگزاری مجامع از مرحله طرح تا تعیین زمان برگزاری و انتشار اطلاعیه در روزنامه مرجع و کثیر الانتشار تا  فراهم آوری مقدمات برگزاری این دست مجامع، در خصوص نحوه و چگونگی برگزاری، محل برگزاری، زمان برگزاری، روش های رعایت اصول و قواعد برگزاری یک انتخابات قانونمند ولو در ظاهر علی الخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی خاص دوران کرونا در هیأت رئیسه اندیشیده و در دستورکار قرار گرفته است که این بحث وارد فاز اجرایی شامل تعیین زمان، انتشار اطلاعیه در روزنامه و تعیین محل برگزاری و …، شده و حتم مورد تأیید اکثریت اعضای هیأت رئیسه اتاق تعاون قرار گرفته است.

حال در این شرایط که مدیران عامل و نمایندگان اتاق های شهرستانی و اتحادیه های استانی و تعاونیهای فرااستانی عضو مجمع کمر همت بسته و مقدمات لازم برای عزیمت به تهران و سالن همایش های (شماره یک) نمایشگاه بین المللی تهران(محل برگزاری مجمع) را فراهم آورده اند، جای تعجب دارد که نایب رئیس اتاق تعاون ایران و رئیس اتاق تعاون استان تهران طی مکاتبه ای با دکتر زالی “فرمانده مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران” خواستار عدم برگزاری مجمع فوق الذکر با توسل به ویروس کرونا شده است.

اتاق تعاون ایران با علم همه اعضای هیأت رئیسه طی ماه گذشته در حالی اقدام به برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان که اکثر شهرهای ایران بلحاظ درآمیختگی با بیماری کرونا و شیوع ویروس کووید ۱۹ در مرحله قرمز و خطر جدی قرار داشتند و آن زمان هیچ کس دم از سلامت اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی نمی زد چون بحث درآمدزایی و تولید ثروت برای اتاق تعاون و بالطبع انتفاع اعضای هیأت رئیسه اتاق و معاونت ها در میان بود ولی امروز که بحث برگزاری مجمع و فرصتی برای بازخواست هیأت رئیسه فراهم است، توسط به ریسمان کرونا ترفندی برای به تعویق انداختن مجمع پیش روست.

به نظر می رسد، پروسه یارگیری ها در اتاق تعاون ایران به درستی انجام نشده و متصدیان امور به وقت بیشتری برای رایزنی و تعامل با همفکران و مهندسی انتخابات زمان نیاز دارند و یا اینکه این عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران همسوی با دیگر اعضای هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران موافق برگزاری مجمع در این مقطع زمانی نبوده ولیکن توان مقابله و رویارویی نداشته و متوسل به ارکان قدرت و نظارت شده است تا در حمایت از مشارکت کنندگان در این دوره مجمع اتاق تعاون ایران طلایه دار و پیک سلامت بخش باشد.

اتاق تعاون ایران به عنوان عالی ترین رکن غیردولتی بخش تعاون بلحاظ قانونی و رتبه سازمانی، با دست هایی پر از خالی در صیانت از حقوق تعاونگران و حتم با گزارش های سوری و غیرواقعی پا به مجمع خواهد گذاشت تا فراتر از بحث تعاون و حقوق اعضاء و موضوع مجمع در آستانه برگزاری، به دنبال فراهم آوری بسترهای مستعد و دلخواه برای برگزاری موفق مجمع انتخابات هیأت رئیسه در شش ماهه نخست سال آتی باشد.

این مجمع از آن حیث برای برگزارکنندگان اهمیت دارد که این مجمع پیش درآمد انتخابات هیأت رئیسه دوره جدید خواهد بود و طبعاً هرگونه تغییر و تحول در ساختار شکلی یا مدیریتی و از همه مهمتر اعضای آن برای ارکان قدرت بخش تعاون حائز اهمیت و توجه است. چرا که هر تغییر به منزله جابجایی مهرهای قدرت و پاره شدن زنجیره اهتمام و همبستگی آنهایی است که سال های سال است در بخش غیردولتی تعاون حکمرانی می کنند.

حضور هفتاد تا هشتاد نماینده از اتحادیه های سراسری و اتاق های استانی و شهرستانی در سالن سیصد تا چهارصد نفری سالن شماره یک نمایشگاه بین المللی ملزم به رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی با وجود فضای کافی تا برگزاری هدفمند و اصولی مجمع، اینکه این ترفمند نایب رئیس اتاق تعاون ایران کارگر افتاده و در پاسخ مکاتبه خود توانسته است موافقت فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در استان تهران را گرفته و جریان را به نفع خود خاتمه دهد هم جای تحسین و هزار آفرین دارد؟!

مع الوصف، در شرایطی که به نظر می رسد اذهان تعاونگر متوجه لابی های سنگین و نفوذ ارکان قدرت در بدنه بخش تعاون منجر به انحراف و به بیراهه رفتن بخش شده اند، اتحاذ ترفندهایی از این دست تاریخ انقضای آن سرآمده چه که کمکی می تواند بکند و اینکه آیا تعاونگران فارغ از دغدغه های تعاونگران، تعهدات و تکالیف بر عهده و مورد تأکید مقام معظم رهبری منتطبق بر قوانین بالادستی و غافل از منافع خود و دیگر همسنگران و همراهان تعاونگر باز تن به برگزاری مجامع و انتخابات سوری خواهند داد یا خیر؟ اتفاقی است در ادامه می بایست نظاره گر و پیگیر آن باشیم.

اقتصاد تعاونی در سال جهش تولید و با گذشت بیش از ۱۵ سال از ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نه تنها روند رو به رشدی را طی نکرده بلکه سهم واقعی آن در صادرات غیرنفتی حداکثر ۲٫۵ درصد، در اقتصاد ملی حداکثر ۳ تا ۵ درصد و در بازار سرمایه تنها ۱٫۵ درصد است.

حرکت رو به جلو و رشد اتاق تعاون ایران طی شش ساله اخیر نه تنها متوقف شده بلکه تابع خانه تعاونگران و بلحاظ رتبه سازمانی و تشکیلاتی روندی نزولی را طی کرده است ضمن آنکه هیچ گونه گزارش موثق و قابل توجیهی در باب هزینه کردهای آن، تشویقی ها و پرداختی های نجومی به اعضای هیأت رئیسه و بازرسان و معاونت ها و مدیران تحت امر و برخی ابواب و میهمان های خاص در دست نیست و دستگاه های نظارتی می بایست آگاهانه و در جهت صیانت از حقوق تعاونگران به دبنال احراز حقایق در پس پرده این اتاق و صیانت از حقوق تعاونگران سراسر کشور باشند.

توجه داشته باشیم که؛ هرگونه تآخیر و اخلال در برگزاری مجامع پیش روی اتاق تعاون ایران به منزله سقول آزاد این رکن مردمی و اقتصاد مردمی است که جدای از هزینه های تحمیلی بر برگزارکنندگان و اعضای مجمع که مهیای حضور در این مجمع بودند، طبعاً هزینه های جانبی هنگفتی برای بخش و اتاق تعاون ایران دارد که در مسیر جبران با هزینه های به مراتب سنگین تر مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام/

 

  • نویسنده : غلامرضا محمدی