پایان مرمت آب انبار موقوفه حاج میرزاحسین عاملی در شهرساوه/ اثر فاخر دوره زندیه شهر ساوه احیاء و مورد بهره برداری قرار گرفت
پایان مرمت آب انبار موقوفه حاج میرزاحسین عاملی در شهرساوه/ اثر فاخر دوره زندیه شهر ساوه احیاء و مورد بهره برداری قرار گرفت

مدیرعامل تعاونی خانه هنر سوده عقیق با اشاره به پایان مرمت آب انبار موقوفه میرزاحسین عاملی در شهر ساوه و با صرف 30 میلیارد ریال، گفت: این محل با کاربری پذیرایی و فروشگاه صنایع دستی مورد بهره برداری قرار گرفته و پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی استان است.

لاله واحدی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری آدلی نیوز ضمن اعلام خبر پایان مرمت آب انبار موقوفه حاج میرزا حسین عاملی، اظهار داشت: آب انبار موقوفه حاج میرزا حسین عاملی در استان مرکزی و شهر ساوه، جزء آثار فاخر دوره زندیه است که توسط تعاونی خانه سود عقیق با سرمایه ای بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال احیاء، مرمت و تجهیز شد.

مدیرعامل تعاونی خانه هنر سوده عقیق ادامه داد: ورودی آب انبار جدای از معماری زیبا و خاص دوره زندیه، دارای پیشخوان ها، سکوها و تزئینات گچ بری با چهل پله و در عمق ۱۶ متری به مخزن آب انبار در زیرزمین مرتبط می شود که در مخزن  ستونهایی به طول ۱۶ متر خودنمایی می کنند و این ستونها و پله های آب انبار بعد از مرمت جلوه واقعی خود را نمایان و پذیرای علاقه مندان به هنر معماری و گردشگران و بازدیدکنندگان از محافل فرهنگی و هنری استان مرکزی است.

وی افزود: نوع سازه این آب انبار بلحاظ استحکام و شیوه مهندسی منحصر به فرد و جزء آثار فاخر و باستانی ایران است به ثبت ملی رسیده است. این اثر ملی در بافت تاریخی ساوه و مقابل بازار تاریخی این شهر قرار گرفته که با اتمام امور مرمت با کاربری پذیرایی و فروشگاه صنایع دستی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مرمت آب انبار

بازسازی آب انبار میرزا حسین عاملی

واحدی تصریح کرد: این آب انبار از یک ایوان ورودی، راه پله و بخش منبع آب تشکیل شده است و در جریان مرمت آن، تخلیه ضایعات درعمق ۱۵متری مخزن انجام شد. این آب انبار یکی از زیباترین آب انبارهای موجود در ساوه است که دارای تزئینات گچبری و مقرنس‌کاری و کاشیکاری است. موقوفه آب انبار حاج میرزا حسین عاملی مربوط به دوره زندیه است و به شماره ثبت ۱۱۹۱ مورخ ۱۴ مهر ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی متذکر شد: علی رغم آنکه طبق قوانین میراث فرهنگی عرصه و حریم این آب انبار به ثبت ملی رسیده است، متأسفانه هر از گاهی حریم آب انبار مورد تعرض قرار می گیرد که امیدواریم نهادها و سازمان های ذیصلاح و مسئول در این خصوص یکبار برای همیشه تعیین تکلیف کرده و از تحمیل آسیب های احتمالی به این سازه فاخر ملی جلوگیری به عمل آورند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : زهرا صبری حصرآبادی