دولت فرآیند عرضه محصول تولیدی کارخانجات غیربورسی در بورس کالا را تسهیل کند/وزارت صمت در خصوص بازکردن LC داخلی اقدام کند/ خطر تعطیلی بنگاه های تولیدی را تهدید می کند
دولت فرآیند عرضه محصول تولیدی کارخانجات غیربورسی در بورس کالا را تسهیل کند/وزارت صمت در خصوص بازکردن LC داخلی اقدام کند/ خطر تعطیلی بنگاه های تولیدی را تهدید می کند

مدیرعامل تعاونی فولاد علویجه، اتخاذ و بکارگیری سیاست های حمایتی و تشویقی در شرایط روز از بنگاه های تولیدی را یک تکلیف برای دولت برشمرد و گفت: وزارت صمت بنابر وعده داده شده در خصوص ایجاد LC، مساعدت در خصوص اقساط معوق بانکی، به روزرسانی و رفع موانع و محدودیت های قانونی دامن گیر بخش تولید را عملیاتی و اجرایی کند.

امرالله زمانی علویجه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری آدلی نیوز، در خصوص چرایی اصرار تولیدکنندگان به عرضه تولیدات در بازار آزاد، اظهار داشت: متأسفانه سازوکارهای لازم برای حضور مؤثر و نقش آفرینی تشکل های تولیدی در بورس کالا تا جلب اعتماد  نهادهای تصمیم گیر فراهم نیست و در این خصوص به موازات تغییرات بنیادی در بورس کالا می بایست اصلاحات لازم نیز در حوزه تشکل های مربوط به تولیدکالا حاصل شود تا تولیدکننده در بازارهای رقابتی امروز حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت سنجی و احصاء دقیق توان تولید کارخانه های تولیدی و راستی آژمایی در حوزه تولید، بالاخص در خصوص کارخانه های مادرتخصصی و بالادستی، مزیت های زیادی از منظر سیاستگذاری، مدیریت و اجرا را به همراه دارد که در رفع معضل “سهمیه”  منجر به  بیکاری مقطعی خطوط تولید و مشکل  در تأمین مواد اولیه و هزینه های سربار صنایع پایین دستی مؤثر است.

وی تک محصولی بودن بورس کالا در حوزه فولاد را یکی از چالش های بورس کالا بر شمرد و تأکید کرد: به دلیل عدم امکان عرضه تولیدات شرکت های کوچک تر در بورس کالا عملاً فضای بورس کالا انحصاری و در اختیار برخی شرکت ها قرار گرفته است که گاهاً بجهت کاهش عرضه محصول، صنایع پایین دستی را بلحاظ تولید مواد اولیه با مشکلات جدی تا تعطیلی خطوط تولید مواجه می کند و این در حالی است که در پاره ای مواقع شاهد عرضه محصول تولیدی شرکت بورسی در بازار آزاد هستیم در حالی که عرضه این محصول در بورس کالا متوقف و به اتمام رسیده است. بنابراین فراهم سازی الزامات لازم برای ورود شرکت های کوچکتر تولیدی به بورس کالا و عرضه محصولات تولیدی آنها به عنوان مکمل تولیدات شرکت های بزرگ سبب مدیریت بهینه بازار منجر به کاهش عطش بازار و کنترل قیمت ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی فولاد علویجه با اشاره به مشکل تأمین نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در مبحث تولید، گفت: تخصیص و پرداخت تسیهلات ارزان قیمت و نیز بررسی و رفع موانع و محدودیت های قانونی دامن گیر بخش تولید تا عرضه و صادرات کالا و محصولات بنگاه های تولیدی، جدی ترین مطالبه تولیدکنندگان در سال جهش تولید است که حسب رهنمودهای مقام معظم رهبری انتظار بر پیگیری و تحقق آن توسط دولت است.

وی افزود: مشکل تأمین مواد اولیه دغدغه هر روزه و مدت دار متولیان بنگاه های تولیدی کشور که متأسفانه چاره جویی در این خصوص تا به امروز نتیجه درخور و پایداری در پی نداشته و سهمیه تخصیصی بدین سبب به تولیدکنندگان حداکثر کفاف ۱۰ روز مصرف خط تولید را می دهد و عملاً بنگاه های تولیدی ۲۰ روز از ماه را با رکود و بیکاری ناشی از کمبود مواد اولیه مواجه و با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت تولید ادامه حیات می دهند.

وی تشدید مشکلات کارخانجات و بنگا های تولیدی صنعت لوله و پروفیل ناشی شیوع کرونا را تأیید و خاطرنشان کرد: متأسفانه صادرات کلیه شرکت های صادراتی صنعت لوله و پروفیل، به جهت بسته شدن مرزها ناشی از شیوع ویروس کرونا و کووید ۱۹ صفر شده و متوقف شده ااست.

زمانی تصریح کرد: از آنجا که در سال ۹۹ نیز با مشکل جدی سهمیه بندی مواد اولیه ناشی از کمبود مواد اولیه و فروش نقدی مواجه هستیم، حسب رایزنیهای صورت گرفته با وزارت صمت و طرح دغدغه و پیگیریهای در دستورکار، قول بازکردن LC داخلی اخذ شده و پیگیری ها در این خصوص در دست انجام است.

وی در خصوص فعالیت یا عدم فعالیت کارخانجات تولیدی صنعت لوله و پروفیل در شرایط فعلی، اظهار داشت: بنابر تمهیدات و تدابیر کنترلی اندیشیده شده برخی کارگاه های کوچک و در شهرستان ها فعالیت خود را از سر گرفته اند، لاکن در کلان شهر ها و استانهای بزرگ فعالیت آنها منوط به اخذ مجوز از وزارت بهداشت و وزارت متبوع است چرا که رفت و آمد کارگران می بایست کنترل گردد چرا که خطر ابتلای به بیماری کرونا عموم مردم بخصوص در حوزه شرکت ها و بنگاههای اقتصادی پرخطر را تهدید می کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی فولاد علویجه ادامه داد: از سویی فعالیت یا عدم فعالیت کارخانجات تولیدی در شرایطی که بازار آهن فروشان تعظیل و عملاً خرید و فروش در این حوزه امکان پدیر نیست چندان توجیهی ندارد. در کنار تمام چالش ها و مشکلات دامن گیر این بخش، موضوع افزایش حقوق، بیمه و مزایای نیروی انسانی و پرداخت مالیات و ارزش افزوده تا پایان فروردین ماه در سایه بلاتکلیفی حاکم بر امور و بازار دیگر دغدغه صاحبان صنایع در این حوزه است که در صورت تداوم اوضاع را برای این صنعت وخیم تر هم خواهد کرد.

زمانی تأکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور و چالش های پیش روی تولیدکنندگان، دولت در کنار اجرایی کردن وغده های داده شده راجع به مساعدت در خصوص اقساط معوق بانکی، به منظور جلوگیری از بیکاری کارگران و تشدید مشکلات معیشتی مردم، در رابطه با تأمین مواد اولیه، ایجاد و فعالسازی LC داخلی، جلب حمایت های تسهیلاتی و تشویقی نظام بانکی و نیز اداره دارایی و سازمان مالیات می بایست به کمک تولیدکنندگان علی الخصوص در بخش تعاون که سرمایه های مردم به امانت است، بشتابد.

وی ادامه داد: قطعاً دولت در رابطه با تأمین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه های تولیدی علی الخصوص در صنعت لوله و پروفیل ظرفیت و قدرت اجرایی لازم را ندارد. در اکثر کشورهای رو به توسعه یا توسعه یافته نظام تولیدی کشورها مشمول تعرفه های صفر مالیاتی، بیمه ها و تضامین اجرایی و عملیاتی هستند که انتظار این دست حمایت ها و مشوق های تولیدی طی سنوات گذشته از دولت نتیجه ای درپی نداشته اما در سال جهش تولید تکلیف بر اتخاذ و بکارگیری تمهیدات حمایتی و تشویقی درخور تا فراهم سازی مقدمات پایوری و بهره وری حداکثری از ظرفیت های تولید در کشور است.

وی اشتغال پایدار بالغ بر ۴۰ هزار نفر در صنعت لوله و پروفیل را در گرو اهتمام و حمایت خاص دولت از بنگاه های تولیدی دانست و تأکید کرد: در صورت عدم بکارگیری ظرفیت های حمایتی از صنعت لوله و پروفیل و تداوم شرایط فعلی، اکثر تولیدکنندگان با خطر تعطیلی و رکود مضاعف مواجه هستند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی