خانه تعاونگران ایران، تنها سازمان مردم نهاد بخش تعاون؟!/ خانه تعاونگران عنوان تنها سازمان مردم نهاد بخش تعاون را مصادره کرد
خانه تعاونگران ایران، تنها سازمان مردم نهاد بخش تعاون؟!/ خانه تعاونگران عنوان تنها سازمان مردم نهاد بخش تعاون را مصادره کرد

هشتم اسفند، روزجهانی سازمانهای مردم نهاد بر عموم تعاونگران، تعاونی ها، اتحادیه های تعاونی و اتاق های تعاون و کلیه ثمن های مردم نهاد تبریک میگوئیم.

به گزارش پایگاه خبری آدلی نیوز، روابط عمومی خانه تعاونگران ایران با انتشار پوستری به مناسبت روز جهانی سازمان های مردم نهاد، بدون ارائه هیچگونه تعریفی از مفهوم واژه سازمان، سازمان مردم نهاد و رئوس و وظایف یک سازمان در قبال جامعه هدف، خود را تنها سازمان مردم نهاد بخش تعاون معرفی کرده است. ؟!

در این مقال اگر بر بار مفهومی واژه سازمان تکیه کنیم و سازمان را به مفهوم یک تشکیلات ساختارمند کارآ و اثربخش و البته اجتماعی بپذیریم که هدف از تشکیل آن تحقق یک هدف واحد در جهت صیانت از حقوق کلیه اعضاء باشد، طبعا خانه تعاونگران که شاکله و ساختار تعاونی ندارد و  صرفا در وزارت کشور به ثبت رسیده و اسم تعاون را عاریه ای یدک می کشد، نمی تواند با مصادره عنوان حقوقی سازمان تعاونی، خود را تنها سازمان مردم نهاد بخش تعاون معرفی کند.

انحصار این جمله “خانه تعاونگران، تنها سازمان مردم نهاد بخش تعاون”برای خانه تعاونگران که بذاته تشکل شبه دولتی و عاریه ای و عاری از دغدغه های تعاونگران و برخوردار از پشتوانه های حمایتی و رانت سازمانی است، بسیار ثقیل و غیرقابل پذیرش است.

نکته دیگر اینکه، صادرکنندگان مجوز انتشار بنر یا پوستر فوق با برند خانه تعاونگران قطعا یا تعریف درستی از سازمان نداشته و یا شناختی از تعاون و بار مفهومی و ساختار شکلی و اجرایی تشکل های تعاونی نداشته اند.

بخش تعاون ایران متشکل از حداقل ۹۲ هزار تعاونی فعال و بیش از ۵۵ اتحادیه تعاونی سراسری و افزون بر ۶۰۰ اتحادیه استانی و  شهرستانی خرد و کلان فعال و نمیه فعال و ۳۶ اتاق تعاون استانی و شهرستانی و در راس آنها اتاق تعاون ایران است که اساس و بنیاد همه آنها مردمی و ساختار شکلی و فرآیند اجرایی و ماموریت های محوله به آنها، قاعده سازمانی دارد که البته در قیاس با خانه تعاونگران از حداقل حمایت های سیستمی و رانت های حمایتی برخوردارند مگر تعداد معدود و انگشت شمار که آنها هم سر در آخور دولت و نمود مردمی دارند ولذا جمله درج شده بر روی پوستر فوق الاشاره را میتوان کذب محض و دروغ بزرگ سال برشمرد که هدفی جز ایجاد انشقاق در بخش تعاون و به انحراف کشیدن باور و تضعیف روحیه تعاونگران تا تصدی بیش از پیش دولت بر امور ندارد.

خانه تعاونگران، در شکل و قاعده و حسب ماموریت های در دستورکار،  بزرگترین تهدید در بخش تعاون است که در خیزشی مخملی و نرم تقریبا طیف وسیعی از مسئولان و مدیران کوته اندیش و ناآگاه به تحولات پیرامون را درگیر خود کرده و با استفاده از ضعف مدیریت اتاق تعاون ایران، از این نمد نیز کلاهی برای خود ساخته و داعیه یکه تازی در بخش را دارد.

چوب حراج بر اعتبار و رتبه سازمانی و جایگاه اتاق تعاون ایران آنهم به عاملیت مسئول مستقیم و در راس امور اتاق که فارغ از دغدغه های تعاونگران و در غفلت از ماموریت داتی اتاق، دست بیعت با دولت و خانه تعاونگران دارد و دنباله رو خواست دولتی ها و شبه دولتی هاست، خود جرم بزرگی است که مفهوم عینی آن ضایع کردن حق الناس و گذر از رسالت های ذاتی اتاق تعاون ایران در صیانت از حقوق اعضاست.

در چنین اوضاع و احوالی که هرکسی در صدد گرفتن ماهی خویش از آب گل آلود بخش تعاون است، انسانی ترین اقدام خانه تعاونگران، حذف پوستر فوق الذکر از صفحه رسانه های در دسترس و خودباوری و خویش آزمایشی اتاق تعاون ایران در میدان رقابت برای دفاع از حقوق تعاونگران و احیاء اقتصاد تعاونی و تثبیت جایگاه تعاون مابین ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیر و اجرایی تا تحقق اهداف کلان و توسعه ای بخش حسب رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

بدین سبب پایگاه خبری آدلی نیوز  با هدف اصلاح رویه ناصواب خانه تعاونگران ایران، ۲۷ فوریه مصادف با هشتم اسفندماه روز جهانی سازمانهای مردم نهاد را به همه همدلان پویشگر صلح و عدالت و توسعه پایدار اقتصاد مردمی ایران و عموم تعاونگران و مسئولان و متولیان دلسوز اتحادیه ها و اتاق های تعاون در مسیر تعالی و عمل به وظایف و ماموریت های محدله، عرض تبریک دارد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : غلامرضا محمدی