به گزارش آدلی نیوز؛ رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار با اشاره به ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم التحریر و نوشت افراز شکرستان ناشی از انحصار تبلیغاتی کانون پرورش فکری، گفت: در بحث تولید این محصولات با برند دارا و سارا هم به دلیل سودجویی برخی که اقدام به سفارش تولید نوشت افزار و لوازم التحریر با برند دارا و سارا و البته بی کیفیت از چین داشتند، باعث شد بازار را از دست بدهیم.
به گزاش آدلی نیوز؛ موسی فرزانیان درخصوص اقدامات انجامشده برای عرضه لوازم التحریر دانشآموزی با کاراکترهای ایرانی اظهار کرد: ما امسال و سال گذشته جلساتی را با بسیج اصناف و اداره اماکن برگزار کردیم و خوشبختانه تعداد دفاتر، کیف و لوازم التحریر با نمادهای خارجی بهشدت در سطح عرضه کاهش یافته است.
وی ادامه داد: البته در سال جاری هم با توجه به ممنوعیت واردات اقلام فانتزی و لوکس، حضور لوازم التحریر با نمادهای غربی در بازار کشور کاهش دارد.
رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشتافزار با بیان اینکه در موضوع استفاده از شخصیتهای انیمیشینهای خارجی تنها نباید نگاهها را به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان محدود کرد، خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته با ورود کاراکترهایی نظیر «دارا و سارا» و حمایتهای انجام شده از طریق تمام دستگاهها، شاهد بودیم که این کاراکترهای ایرانی بهقدری برای کودکان و نوجوانان جذابیت پیدا کرد که نماد دارا و سارا، ۷۰درصد بازار لوازم التحریر دانشآموزی را در قُرُق خود داشت و تولید دفاتر مشق، کیف و سایر این اقلام با تصویر دارا و سارا بهقدری سودآور بود که تولیدکنندگان کشور به هیچ وجه حاضر نبودند به جای این کاراکترها، کاراکترهای دیگری حتی کاراکتر باربی را روی تولیداتشان چاپ کنند.
وی افزود: اما متأسفانه برخی سودجوییها باعث شد تا نگاه مردم تغییر کند؛ بهعنوان مثال بهدنبال سودآوری فروش کالاها با نماد این دو کاراکتر، برخی از واردکنندگان اقدام به سفارش تولید لوازم التحریر دانشآموزی به تولیدکنندگان چینی دادند و حجم زیادی از این تولیدات بیکیفیت را با نماد دارا و سارا به بازار عرضه کردند. همین کیفیت پایین باعث شد تا استقبال خانوادهها و خریداران نسبت به خرید این اقلام با نماد دارا و سارا کمرنگ شود.
فرزانیان با بیان اینکه در چند سال گذشته و پس از کاراکترهای «دارا و سارا»، هیچ کاراکتر جذاب دیگری از سوی رسانهها به کودکان و نوجوانان کشور معرفی نشد، خاطرنشان کرد: گرچه در حوزه تولیدات سینمایی، شخصیتهایی مثل فیلشاه ساخته شدند، ولی شخصیت فیلشاه تنها در یک فیلم سینمایی شکل گرفت و دیگر خبری از آن نشد، در حالیکه کاراکترهای خارجی مثل باربی، در دهها فیلم سینمایی، کارتن و تیزرهای تبلیغاتی استفاده شدند و همین تبلیغات دامنهدار باعث شد تا این کاراکترها در ذهن کودکان بنشیند.
رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشتافزار در پاسخ به این سؤال که چرا شخصیتهای شکرستان نتوانستند در بازار لوازم التحریر موفق باشند، گفت: طی سه، چهار سال قبل، شخصیتهای شکرستان عرضه شدند و در اوایل کار، این شخصیتها از اقبال خوبی نزد کودکان برخوردار بودند و بسیاری از تولیدکنندگان به سمت تولید محصولاتی با استفاده از این نمادها رفتند؛ ولی با توجه به اینکه این برند در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود، تولیدکنندگان حاضر شدند هزینههای هنگفتی را بابت حق کپیرایت این کاراکترها به کانون پرورش فکری بدهند که به دلیل ادامهدار نبودن تبلیغات این برند توسط کانون و رسانهها، این استقبال مردمی فروکش کرد و تولیدکنندگان بسیاری ورشکست شدند.
به گفته وی، تولید شخصیتهای جذاب برای کودکان، تقویت این کاراکترها با تولید کارتنها، فیلمها و سریالها و همچنین تبلیغات ادامهدار از جمله عواملی است که میتواند شخصیتهای ایرانی را برای کودکان کشور محبوب و تولیدکنندگان و عرضهکنندگان لوازم التحریر دانشآموزی را بهسمت تولید و عرضه محصولات با این نمادهای ایرانی ترغیب کند.
انتهای پیام/
- نویسنده : غلامرضا محمدی
- منبع خبر : تسنیم